bivirkninger etter mange år afetaminbruk hva kan hjelpe

amfetamin_litenJeg har etter mange år med amfetaminbruk og bare det , ikke brukt andre stimulerende stoffer og for meg brukt som medisin av en diagnose jeg ikke har fått konstatert men selv tror er en sovesyke. har ikke tatt noe på 3mnd og jeg føler ikke jeg blir noe bedre verken fysisk eller psykisk så nå lurer jeg på hva som kan hjelpe og håper noen kan gi ett eller flere gode råd. hilsen rådvill

Kvinne, 46 år fra Oslo
Du sier ikke noe konkret om hvilke plager du har. Avvenning etter misbruk av sentralstimulerende midler utløser ofte depresjoner, som kan oppfattes som psykiske abstinenssymptomer. Vanligvis oppstår ikke sterke fysiske abstinenssymptomer etter bruk. Plager som verking i muskler og ledd, angst, urolig søvn og drømmer er likevel vanlige ettervirkninger. Plagene avtar etter hvert, men kan holde seg i inntil 6–8 uker. Hvis du har gått så lenge som 3 mnd. uten å bli bedre i det hele tatt, høres dette veldig lenge ut. Vi kan ikke gi deg noe god forklaring på dette. Men vi anbefaler deg å drøfte dette med legen din, slik at du kan bli henvist til noen som kan hjelpe deg. Dette kan enten være en psykolog/psykiater, fastlgen din eller en ruspoliklinikk.
Vi vil tipse deg om Retretten. Retretten er en ideell brukerstyrt stiftelse som ønsker å hjelpe dem som sliter pga. egen eller andres avhengighet, slik at de kan få en reell sjanse til å leve det livet de selv ønsker å leve.