Alkohol problemer

rustlf-logo 75x67Hei, min eks kjæreste har store problemer med alkohol, selvtillitt og deprisjon. han har og vært voldelig mot meg under beruset tilstand. Han er i grunn en veldig ordentlig gutt, dette har bare foregått i ca 1,5år. Han er 26år gammel nå, og om han fortsetter med dette vil han nok miste både jobb og venner og alt han har. Hvordan kan jeg hjelpe han? Jeg tør ikke ta kontakt med han lenger eller oppsøke han personlig etter vold hendelsen.

Kvinne, 20 år fra Hordaland
Det er begrenset hvor mye du kan gjøre for ham hvis dere ikke har noe særlig kontakt. Det er også viktig at du tar vare på deg selv i en situasjon hvor du risikerer vold og/eller trusler om vold. Han er ansvarlig for sitt eget liv, og det du kan gjøre er å si at du er der og stiller opp for ham, såfremt han er edru og ikke er voldelig. Skulle han velge å ikke gjøre noe med situasjonen, kan det hende det beste er å ikke ha kontakt med ham.  Å avslutte en slik relasjon handler ofte om en prosess. Det virker som om du er godt i gang med denne prosessen. Du har allerede satt grenser for ham, og disse grensene er det viktig å overholde.  Du kan selvsagt gi ham en sjanse hvis du ønsker det, men det er viktig å tenke på at han ikke kan gjøre noe med dette uten at han selv innser problemet. Det er derfor viktig at du påpeker problemet, og forteller ham hva det gjør med deg.
Stiftelsen Bergensklinikkene tilbyr pårørende av rusmiddelavhengige hjelp gjennom grupper for voksne barn av rusmiddelavhengige, samlivspartnere og foreldre. Du kan lese mer om tilbudet her.