Alkohol?

Hei, jeg er en 15 år gammel jente. Jeg har alltid holdt avstand fra tobakk(snus og røyk) og alkohol. Men nå føler jeg at jeg på en måte blir litt igjen bak fordi jeg ikke gjør noen av delene, de fleste går ut på fester hvor det er alkohol og mange snuser. Jeg har ikke gjort noen av delene. Snusing og røyking er ikke noe jeg noengang har tenkt til å gjøre, men jeg har faktisk vurdert å begynne å drikke fordi jeg føler meg litt utestengt hvis ikke.
Det høres ut som om alle har det så gøy når de drikker, mens jeg sitter hjemme og har aldri vært på en fest liksom. Selfølgelig trenger man ikke å drikke selvom de andre gjør det, men jeg tror det er en del gruppepress. Jeg har heller ikke lyst til å gjøre sånn at foreldrene mine vil tvile på meg eller miste tillitten, så skal jeg snakke med dem om det? Jeg tror nemmelig ikke de vil forstå hvordan jeg har det.

Kvinne, 15 år fra Rogaland
Det er flott at du er skeptisk til å drikke samt å begynne å røyke og snuse, derimot er det trist å høre at dine venner forventer at du skal drikke alkohol, og at dette gjør at du ikke føler deg inkludert i festen på grunn av det du tror er et gruppepress. Meningen med en fest er den skal være gøy for alle, da forutsettes det at alle som er der skal respektere den enkeltes valg. Det er en myte at de som ikke drikker på en fest oppfattes som en ”festbrems”. Det er faktisk en trygghet for alle at det finnes noen på festen som ikke drikker, slike mennesker kan komme godt med hvis det skulle skje noe uforventet.
Det er vanskelig for oss å fortelle deg hva du skal gjøre, det høres ut som at du har mange gode verdier som gjør at du får dårlig samvittighet hvis du bryter forventningene som foreldrene dine har til deg. Du skriver at du føler deg utestengt av vennegjengen dersom du ikke drikker, og tap av tillitt til din familie hvis du drikker. Dette er et velkjent dilemma som unge mennesker sliter med. Hvis du tenker over det, er det jo din egen følelse av at dette er galt som får deg til å føle ubehag. Du kan helt sikkert snakke med dine foreldre om dette, de har jo også vært unge en gang og har møtt de samme problemene og dilemmaene som du nå står ovenfor. Dette temaet vil de sikkert sette stor pris på om du snakker med dem om, de kan nok gi deg mange gode råd.
Når det gjelder gruppepress, kan det være en ide og snakke med vennene du drar på fest sammen med. Snakk om hvordan du kan oppleve gruppepress, og spør gjerne dem om, og hvordan de opplever det. Snakk om hvordan det er å drikke alkohol. Er det like «kult» å drikke seg full som mange sier at det er, er det et mål å drikke seg full? Vit at det er helt normalt og helt ok å si nei til mer alkohol selv om mange andre på en fest drikker mye mer enn deg. Det er helt normalt og veldig bra å ha kontrollen på seg selv selv om man er på fest og mange andre drikker. Det å kjenne sine egne grenser på hva man tåler og hvor mye man vil drikke er viktig og veldig bra.
Som sagt, vi kan ikke fortelle deg hva du skal gjøre, men vi vil gjerne gi deg noen fakta som kanskje gjør deg i bedre stand til å ta en avgjørelse. Unge mennesker er ikke ferdig utviklet på samme måte som voksne, derfor er ikke kroppen i like god stand til å bryte ned alkohol. Resultatet blir at mange unge tåler lite alkohol, og føler seg syke når de drikker. I tillegg viser undersøkelser at jo yngre du er når du debuterer med alkohol, jo større sjanse har du for å utvikle et uheldig drikkemønster som voksen.