Akutt avrusning alene

Hei! Min far er periodealkoholiker og har nok vært det i over 15 år. Han reiser ofte til tyrkia og der drikker han mye. Han har vært i Tyrkia og drukket nå i 3 uker. jeg reise ned hit for et par dager siden for å få han med meg hjem. Vi har fly hjem tirsdag kveld. Tirsdag kveld er det 72 timer siden akutt drikkestopp for han. Han får 5 mg vival (ofte to samtidig) 3 ganger i døgnet. Han får også sovetablett og 1 paralgin forte om kvelden. Han ligger mye å sover nå, og skjelver såpass mye at han omtrent ikke kommer seg på do. Han går på hjertemedisiner (adalat oros, albylE og centyl). Han har frem til nå gått 4-5 mnd på escitalopram. Har ikke tatt disse de tre ukene han har vært her nede, men begynte igjen i går. jeg har lest meg til at magnesium og b-vitaminer er bra for hjerteerytmeforstyrrelser, så han får også vitamin b. Jeg har ikke funnet magnseium på apoteket, men tror vi skal finne dette i dag. Jeg vil aller helst ha han inn på sykehus i løpet av dagen, men han nekter selv. Han vil ikke spise noe særlig, men jeg får i han noe drikke, som saft, drikkeyoghurt og kaffe. Hva bør jeg ellers passe på? Jeg er redd for helsen hans.

Mann, 67 år fra Sør-Trøndelag
Vi skjønner godt at du er bekymret for din fars helse og situasjonen du beskriver er utfordrende i og med at dere er i utlandet med en flyreise foran dere ikveld. Har du sjekket med lege om det er forsvarlig at han flyr hjem til Norge? Hvis ikke en lege har sett til ham enda, vil vi sterkt anbefale at du får en lege til hotellet dere bor på slik at din fars tilstand kan vurderes før avreise. Deretter tenker vi at tett oppfølging fra lege hjemme i Norge er å anbefale.