Adhd medisin – Metamina 5mg

Hei. Jeg lurer på om det er noen bivirkninger på langtidsbruk av Metamina/dexedrine? Jeg har gått på disse medisinene i 6år nå, og plutselig nå har jeg begynt å slite med svakt skjelett og vond rygg osv. Også lurer jeg på om dette kan ha noe med bruk av disse sterke medisinene så lenge kan ha noe og si. jeg har gått på 90mg daglig.

Kvinne, 22 år fra Hedmark
I terapeutiske doser er bivirkninger et begrenset problem, men også ved terapautisk bruk rapporteres ofte hodepine, vondt i maven, uro og rastløshet og søvnvansker. Noen pasienter opplever hjerteklapp (palpitasjoner) og svimmelhet. Slike bivirkninger er vanligvis forbigående og har sjelden avgjørende betydning for etterlevelse av behandling. Undertiden vedvarer imidlertid en anorektisk effekt. Noen opplever også at amfetamin gjør dem mer engstelige, irritable og nærtagende. Både hos barn og voksne kan også nedstemthet grensende til depresjon ses. Tics øker ofte ved amfetamininntak, men avtar som regel når dosen reduseres, og går da tilbake til utgangspunktet ved seponering.
Når det gjelder bivirkninger som svakt skjelett og vond rygg, kjenner vi ikke til at det er ofte rapportert. Hvorfor du reagerer netopp slik du gjør, kan vi ikke gi deg noe godt svar på. Dette er noe du bør snakke med legen som foreskriver medisinene om, og få hjelp til å gjøre noe med. Du kan også snakke med ADHD Norge om dette er noe de kan finne ut av for deg eller sammen med deg.