Sporbarhet av hasj i klær?

cannabisHei! Jeg skal snart inn i forsvaret, har røyka cannabis to ganger, og er noe nervøs for narkobikkjene på innrykk. Den eneste gangen jeg har håndtert cannabis for røyking (7 mnd siden) var jeg ekstremt forsiktig med å legge telefon, lommebok osv i lukkede poser før vi fyrte opp, og tok dem ikke ut før vi var helt ferdig og jeg hadde vasket meg på hendene. Jeg brukte også klær jeg skulle kaste uansett. Den andre gangen (4mnd siden) røyket jeg bong, men husker ikke hvilke klær jeg brukte. Jeg tok bare et par trekk, og håndterte aldri stoffet selv. Spørsmålet mitt har to deler: Er røykpartikler fra en enkelthendelse for flere måneder siden nok til å gi utslag hos narkotikahunder? Eller må det til kontakt med det faktiske stoffet? og Hvis man har hatt cannabis i en bukselomme, men denne var innpakket i flere lag plastfolie og poser, kan det spores partikler i klærne når disse har blitt vasket mange ganger siden? Litt noia, flott om dere kan gi svar.

Mann, 18 år fra Akershus
Uansett om du har brukt hasj eller ikke er markering av narkohund i ettertid ikke bevis for bruk. Er du på en fest hvor noen bruker hasj/cannabis, kan du få det på deg uten at du vet om det. Ved makering kan politiet velge å ta en urinprøve og/eller spyttprøve av deg. Hvis det er 4 mnd. siden du røyket cannabis sist, vil prøvene være negative nå.  Litt avhengig av grenen du skal inn i i det militæret, kan de også velge å ta en hårprøve av deg. Hårprøve gjør det mulig å spore bruk av cannabis flere år tilbake og er avhengig av hårlengden din. Hvis du har lyst til å lese mer om håranalyse kan du klikke her.