Samtaleterapi ved hasjmisbruk

Jeg har tidligere røykt litt hasj i skjul, men sluttet da kona mi oppdaget dette og ga meg et ultimatum med å velge henne og barna eller rusen. Jeg valgte da å kutte ut hasjmisbruket. Nå er jeg hjemmeværende en stund grunnet sykdom, og valgte igjen å røyke litt hasj. Har gjort dette av og til når barn og kone ikke har vært i nærheten, men nå oppdaget min kone det på nytt, og igjen er ultimatumet stilt. Hun ber meg flytte om jeg ikke selv aktivt gjør noe for å stoppe misbruket. Hun har forståelig nok mistet all tillit til meg,. Jeg på min side anser meg for ferdig med alt som har med narkotiske stoffer å gjøre, men hva kan jeg gjøre for å bevise ovenfor meg selv og min kone at jeg virkelig er det? Jeg synes ikke at hasj er verdt å risikere hjem, kone og barn for. Hva kan jeg gjøre og hvem kan jeg/vi kontakte for eventuell samtaleterapi?

Mann, 40 år fra Vest-Agder
Du har en god del muligheter. Du kan snakke med fastlegen din og be om time på en ruspoliklinikk. Der kan du gå og snakke med folk, og kona di kan nok også være med. Dere finner informasjon om dette her. Du kan også lese mer om tilbudene på frittsykehusvalg.no, enten på nett eller ved å ringe deres Pasientrådgivertelefon på 80041004. Dere kan også kontakte et familevernkontor og ha samtaler sammen der. Det kan være veldig nyttig å ha parsamtaler med en profesjonell tredjepart tilstede. Det kan også være nyttig for deg å lese hasjgiuden, hvor det står en del om hva du kan forvente i ukene som kommer, og nyttige tips til å klare deg. Hvis du ønsker å vise for kona di at du ikke bruker noe lenger, kan du be fastlegen din om rekvisisjon til å ta urinprøver. Prøvene tas enten hos legen eller hos et laboratorium og svarene får du av fastlegen. Legen har taushetsplikt om dette, så trenger du ikke bekymre deg for. Det finnes også tester og selvhjelpsprogrammer på nettet. Du kan lese mer om disse her.