pårørende

Jeg har enbror på 40 som er hasjrøker har vært i alle år-hva skal jeg gjøre? har alltid gjort mye for å hjelpe han på alle måter. Nå har jeg ryddet og vasket huset mens han var borte på ferie sammen med hasjvenner-har selvsgat kastet mye rot og uheldigvis et hasjlager i en gammel pc. Han er fly forannet og truer meg med erstatningkrav ettersom jeg ikke hadde spurt om lov til ågjøre dette selv om han får bo i et hus helt gratis som tilhører våre foreldre. Jeg er frustrert og redd. HVA SKal ohg kan jeg gjøre?

Kvinne, 38 år fra Hedmark
Vi skjønner at situasjonen er frustrerende for deg, særlig dersom han har en atferd som gjør at du blir redd. Vi tenker at han er heldig som får bo i deres foreldres hus uten å betale for seg, og at han kanskje ikke er i noen posisjon hvor han kan få true deg og komme med krav. Hvis du er redd for hva han skal gjøre kan du kanskje ta en samtale med han om hvordan dere skal forholde dere til hverandre i forbindelse med deres foreldres hus, hvilke felles regler som gjelder. Ta gjerne med deg en tredje part hvis det føles tryggere. Utover dette er det kanskje ikke så mye du kan gjøre. Din bror er et voksent menneske som bestemmer over seg selv og dersom han trenger å endre sin livsstil, er dette noe han må finne ut av og gjøre på eget initiativ. Hvis du/dere allikevel ønsker å snakke med ham om hans hasjrøyking, er det noen tips om dette på vår side. Du finner mer her. Hvis du som pårørende har behov for å snakke med noen er du velkommen til å ringe oss alle dager mellom 11 og 19. Du kan også kontakte Landsforbundet mot Stoffmisbruk som er en organisasjon av pårørende, eller veiledningssenteret for pårørende på 22993490.