Merkelige anbefalinger

utropstegnHei En kvinne spør dere hvordan hun kan påvirke sin datter som er for legalisering «Finnes det klar og konsis dokumentert forskning som kan hjelpe meg i mine forsøk på å påvirke henne til en vei videre med utdanning, jobb og et konstruktivt og godt liv fremover?» Hvorfor svarer dere ikke at det ikke trenger å være noen motsetning mellom bruk av cannabis og det å utdanne seg og få jobb? Jeg kjenner drøssevis med mennesker som bruker cannabis jevnlig eller en gang i blant, som har tatt høy utdanning, fått gode karakterer og jobb. Motsetningen eksisterer nok mer i hennes hode enn noe annet. Når dere IKKE poengterer dette, tyder det på at dere deler hennes syn. Ja, for noen kan det ikke kombineres, og det å røyke hele dagen går selvsagt ikke an å kombinere med et vanlig liv. Men for de fleste er det ikke noe problem å røyke cannabis et par ganger i måneden f.eks. og for enkelte også hver kveld, og leve et normalt liv. Dette burde dere poengtere overfor denne fordomsfulle uvitende gamle damen! Hvis ikke dere forteller dere, hvem skal? Dermed bidrer dere til ytterligere splid i denne familien, og antakelig det motsatte av hva hun ønsker!

Mann, 35 år fra Oslo
Det trenger ikke å være noen motsetning mellom bruk av cannabis og det å utdanne seg og få jobb. Men i det tilfellet du nevner har en mor spurt om det «finnes klar og konsis dokumentert forskning som kan hjelpe meg i mine forsøk på å påvirke henne til en vei videre med utdanning, jobb og et konstruktivt og godt liv fremover?.» Svaret vårt er kanskje ikke så godt formulert. Men det vi har prøvd å si, er nok at det foreligger dokumentasjon på bivirkninger ved jevlig inntak av cannabis. Vi har endret litt på svaret vårt, og her finner du det.