Konsumerer mer alkohol enn tenkt

vinflaske og -glassJeg mener selv at jeg ikke har et alkoholproblem, da jeg ikke føler behov for å drikke regelmessig, eller har behov for å drikke i det hele tatt. Problemet mitt er at når jeg eventuelt drikker, så har jeg kansje bestemt meg for 6 pack med øl, men det hender at jeg overskrider dette med det dobbelte når jeg først drikker.(drikker ikke sprit konsekvent) Går ut kansje 2 ganger hver månde, hvor dette skjer annenhver gang kanskje. Det er ikke noe jeg ønsker skal skje, men jeg blir lett medrevet av andre så tilbyr mer, eller jeg føler jeg må ha et par til for å komme litt mer i gang på festen. Når jeg tar litt mer, hender det jeg mister kontrollen og drikker enda mer. Noe jeg som regel treger på dagen etter. Jeg har prøvd å kun drikke 6 øl, og det fungerer fint, og jeg har kontroll på forbruket. Men noen ganger mister jeg kontrollen her også, og konsumerer mer enn det jeg hadde tenkt. Hva kan jeg gjøre som får meg ut av denne sirkelen. ønsker ikke å slutte å drikke øl, da jeg hygger meg sammen med kjæreste og venner, og ønsker kun å ha det morsomt å kjekt sammen med dem uten å bli for full.

Mann, 29 år fra Rogaland
Det å drikke mer enn man har tenkt, er ikke i seg selv nok til å si at man har et alkoholproblem. Men det er allikevel ett av kriteriene for det man kaller «alkoholavhengighet.» Ifølge et mye brukt diagnoseverktøy, DSM-IV, foreligger det avhengighet («dependece») hvis minst tre av følgende symptomer har vært til stede i løpet av de siste 12 måneder.
•De to første omhandler overveiende fysiologiske forhold:
1. Toleranseøkning
2. Abstinenssymptomer
•De to neste handler om å unnlate å handle i tråd med egen planer og intensjoner:
3. Personen konsumerer mer enn han/hun hadde tenkt
4. Personen har et vedvarende ønske om å slutte og har gjort flere mislykkede forsøk på det
•Det neste handler om at rusbruken er blitt et svært dominerende trekk ved personens liv:
5. Personen bruker svært mye av sin tid til rusmiddelbruk og rusrelatert virksomhet
•De to siste handler om negative sosiale og helsemessige konsekvenser for brukeren:
6. Forbruket har ført til at personen har oppgitt viktige sosiale, yrkesmessige eller fritidsrelaterte aktiviteter
7. Bruken fortstetter bruken på tross av at personen erkjenner at det foreligger betydelige kroppslige og psykiske skadevirkninger
Du kan jo kikke på kriteriene over og selv vurdere din situasjon.
Her følger noen tips til ting du kan gjøre på egen hånd:
«Stiftelsen Bergensklinikkene har en egen internettside for tester og selvhjelpsprogrammer. Bruken av testene og selvhjelpsprogrammene skjer helt anonymt på Internettet. Selvhjelpsprogrammene er beregnet for personer med milde til moderate alkoholproblemer. Du finner testen her, og selvhjelpsprogrammet her.
En begynnelse kan være å øve seg på moderasjon. Det finnes ingen trylleformularer for å begrense drikkingen, men her kommer noen råd:
1. Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å hold deg til det. Du sier jo at dette er vanskelig, kanskje du skal si det til noen som er der, så de kan hjelpe deg?
2. Gå inn for lavest mulig alkoholprossent.
3. Når du er ute og drikker, kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full.
4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.
5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du evt får til det.
6.Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: er det spesielle steder? Er det sammen med spesielle fok? Er det på spesielle dager? Når du er godt humør? Når du er dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?
7. Et hjelpemiddel noen bruker er Antabus. Når en spiser Antabus kan en ikke drikke, da blir man dårlig. Noen har fått resept på dette og har det stående i skapet til vanskelige situasjoner/dager. Ingen trenger å få vite om det, hvis du synes det er flaut. Her kan du søke opp og lese om Antabus.
8. Be om hjelp fra noen du stoler på! Dette pleier å være et godt råd (derfor er det med også i pkt. 1) Du kan feks si «denne helgen vil jeg ikke drikke, kan du hjelpe meg med det?»