rustlf-logo 75x67Hei! Jeg har en kompis på 26 år som drikker hver dag.. dette har han visst gjort i flere år, men det er verst på sommeren! Nå er vi rundt han nervøse for vi tror han har mistet jobben! Nm røyker ogsåhasj , men ikke når han drikker! Han har innrømmet at han har sosial angst, men det var når han var full! Han nekter ellers for noenform for rusproblemer og vi lurer på hva vi kan gjøre for å hjelpe han!?

Kvinne, 23 år fra Akershus
Så flott at dere venner bryr dere, og ønsker å hjelpe kameraten deres. Slik du beskriver det kan det høres ut som kameraten din har en form for rusproblem. Grunnen til det er hyppigheten av drikkingen og holdningen det virker som han har til egen situasjon. Du sier ikke noe om hvor mye han drikker, så det gjør det vanskelig for oss å si noe sikkert om et eventuelt alkoholproblem.
Det å hjelpe noen som ikke vil hjelpes, eller som ikke innser at de har et problem, gjør det vanskelig å hjelpe.
Som venner kan dere fortelle kameraten deres hvorfor dere er bekymret for han, fortell gjerne hvordan dere opplever han både som nykter/ edru og som påvirket av alkohol eller hasj. Les dere gjerne opp på faktainformasjon om hvordan alkohol og hasj påvirker kroppen, psyken og omgivelsene. Dere finner informasjon på våre sider om rusmidler. Kjenner han seg igjen i noe av dette? Les gjerne dette sammen med kameraten deres også. Spør han gjerne hvorfor han drikker, og hvis han drikker hver dag, eller ruser seg på noe hver dag, utfordre han på å la være å ruse seg et par uker for å se hvordan han takler det. Hvis han ikke klarer det, hva tenker han da om sin egen situasjon?
Anonyme alkoholikere, AA har følgende 12 spørsmål som kan besvares, slika t man kan gjøre seg en vurdering av sitt alkoholproblem. Kanskje dette kan være noe å se på sammen med han?
1. Har du noen gang forsøkt å stoppe drikkingen i en uke, eller lengre, bare med det resultat at du ikke greide det?
2. Blir du ergerlig over andres råd når de forsøker å få deg til å slutte å drikke?
3. Har du noen gang forsøkt å få kontroll med drikkingen ved å gå over fra den ene drikkevaren til en annen?
4. Har du det siste året «reparert» om morgenen?
5. Misunner du folk som kan drikke uten å komme i vanskeligheter?
6. Har drikkingen din blitt verre de siste årene?
7. Har drikkingen skapt problemer i hjemmet?
8. Forsøker du ved selskapelige tilstelninger, hvor det er begrenset med drikkevarer, å få noen glass ekstra?
9. Har du trass i bevis for det motsatte forsøkt å hevde at du kan slutte å drikke av egen fri vilje når som helst du ønsker det?
10. Har du det siste året blitt borte fra arbeid på grunn av drikking?
11. Har din hukommelse noen gang sviktet når, eller etter at du har drukket?
12. Har du noen gang følt at du kunne gjøre mer ut av livet hvis du ikke drakk?
Dere kan også oppmuntre han til å ta kontakt med hjelpeapparatet hvis han innser at han har et problem og synes det er vanskelig å gjøre noe med det. Han er også velkommen til å ringe RUStelefonen å få en anonym samtale rundt dette med alokoholbruken.
Ellers kan dere som venner gjøre aktiviteter sammen ikke inneholder alkohol, det kan også gjøre det lettere for han å ikke drikke.
Lykke til!
Legg igjen en kommentar