kartlegging av rus

keyhei. Sliter med en mann som ruser seg når han har barna. Nå er barna redde for han de leter etter drikkevarer og hasj og brukerutstyr. Har valgt å holde barna hjemme en periode. Hvor kan vi henvende oss?

Mann, 42 år fra Østfold
Spørsmålet ditt er knapt, og vi vet ikke så mye om ditt forhold til mannen som ruser seg. Vi tolker spørsmålet dit dithen at dere bor hver for dere, han har noe omsorg for barna og barna er mindreårige. Det første som kan være lurt å gjøre er å snakke med han om at det er viktig at han ikke ruser seg når han har barna. Hvis han ikke vil eller ikke klarer bør han ikke ha omsorg for barna når de blir utrygge. Vi vet ikke om omsorgsavtalen for barna er formalisert mellom dere i forbindelse med samlivsbrudd. Hvis det ikke foreligger en avtale kan du holde barna borte fra han, til han er i stand til å være en omsorgsperson for barna. Barnevernet i din hjemkommune vil kunne være behjelpelig, og vi råder deg til å ta kontakt med dem. Følger denne lenken til barnevernet.no finner du informasjon om ulike tilbud om hjelp barneverntjenesten gir, og hordan du tar kontakt i din kommune. På våre nettsider finner du også nyttig informasjon og lenker om barnevern.