hukommelsen forsvinner

hei! jeg har røyket ganske mye weed dette halvåret, og jeg merker at jeg glemmer hva jeg sier, og hva jeg har gjort. jeg har sluttet å røyke nå, men det virker som jeg har mistst hukommelsen min, og dette begynner å skremme meg! jeg lurer på hva jeg må gjøre for å få den tilbake? eller om jeg må leve sånn resten av livet..

Kvinne, 19 år fra Hedmark
Redusert hukommelse og konsentrasjonsvansker er vanlige bivirkninger i forbindelse med inntak av cannabis. Fordi virkestoffet THC lagrer seg i fettvevet ditt kan det ta lang tid før det er ute av kroppen. På denne måten vil det kunne påvirke deg en god stund etter at du har sluttet. Vi vil tro at du får tilbake hukommelsen din når kroppen ikke lenger blir påvirket av THC. Du trenger ikke gjøre noe spesielt for å få hukommelsen tilbake, utover å fortsette å la være med røykingen.
Hvor lang tid det tar er individuelt og avhenger av hyppighet og styrke på inntak, du kan lese mer om dette i hasjguiden. Selv om den egentlig er ment for de som ønsker å slutte kan den nok være nyttig også for deg som allerede har sluttet. Dersom du føler at det tar uforholdsmessig lang tid uten at du kjenner noen bedring, kan det være lurt å kontakte en lege for utredning. Vær ærlig, fastlegen har taushetsplikt og vil sikkert synes det er flott at du har sluttet med hasj. Det kan sikkert være mulig å få testet ut om hukommelsen din er som den skal, eller om det bare føles som at den er blitt dårligere. Snakk også med legen om det finnes måter å trene hukommelsen på og som kan være med på å stoppe ytterligere forverrelse av dette.