Hasj og sannhet

hasjHei, jeg lurte bare på en ting om hasj. Noen blir nok mer skravlete og fjollete, og da lurte jeg på om alt de sier er sant? Siden de mister hemninger og derfor kanskje er mer ærlig. Takk for svar 🙂

Kvinne, 17 år fra Oslo
Veldig godt spørsmål som sikkert mange undrer seg over; kan jeg stole på det en beruset person sier? Mener virkelig vedkommende det den sier? Er det bare rusprat, og oppførsel som skyldes påvirkning av rus? Svarene på disse spørsmålene er ikke så enkle å gi fordi ulike rusmidler påvirker ulike deler av hjernen, og virker ulikt på ulike personer. Generelt er det nok ikke noe grunnlag for å hevde at folk blir mer ærlige etter å ha røykt hasj.
Noen rusmidler kan bidra til at den ruspåvirkede mister hemninger, blir pratsom og lattermild. I tillegg kan også være sosiale og kulturelle forhold som spiller inn. Hva som godtas av beruset oppførsel vil variere mellom grupper av mennesker og fra kultur til kultur. Fordi virkningen av rusmiddelet både påvirkes av individuelle og kulturelle forhold er det vanskelig å gi et entydig svar på spørsmålet ditt.  Hvis du har lyst anbefaler vi deg å lese mer om temaet på Drugsmart, som er en offentlig svensk nettside som driftes av Centralförbundet för alkohol och narkotikaupplysning. Her finner du blant annet en alfabetisk oversikt over ulike rusmidler. Drugsmart har også en egen spørsmål og svar side for spørsmål om rusmidler. På siden finner du dessuten en oversikt over hvordan ulike stoffer påvirker hjernen. Stoffene som omtales er alkohol, nikotin, cannabis, amfetamin, kokain, ecstasy og heroin. Sjekk også ut vår side om rusmidler.