fysks aktiv i benzodiazepin abstinensperiode?

Hei Lurte på om jeg kunne stille deg et spm,bør man være fysisk aktiv i en benzodiazepin abstinensperiode når man har kuttet de ut?det føles som om det er smartes å ikke være fysisk aktiv når man får pusteproblemer eller blir sliten bare man snur seg i sengen,hva er riktig..å tvinge seg til å være fysisk aktiv eller være sengeliggende,isåfall hvor lenge?har vært sengeliggende 2-3 uker etter slutt på benzodiazepiner i et års tid håper på svar

Mann, 30 år fra Buskerud
Benzodiazepinabstinenser oppleves noe forskjellig fra person til person. Felles for alle som har brukt det over en lengre periode er at det er ubehagelig, langvarig og med tildels sterke fysiske og psykiske plager. Fordi både styrke og natur på abstinensene varierer, finnes det ikke noe universelt svar på hvorvidt fysisk aktivitet er lurt eller ikke. Vi tenker at dette må tilpasses hver enkelt utifra deres abstinenssymptomer. Moderat fysisk aktivitet uten at det går langt over smerteterskel og pustekapasitet kan være bra, men det er greit å ikke ha det travelt. Ta det med ro hvis du merker at du får smerter eller puste- eller hjerteproblemer. Begynn veldig forsiktig og øk heller gradvis etterhvert. Så lenge du føler at det går, er fysisk aktivitet bra, for det øker endorfinproduksjonen i hjernen og kan også hjelpe mot uro og søvnproblemer. Konferer gjerne også med lege dersom du er usikker. Legen har taushetsplikt og kan kanskje også støtte deg i vanskelige perioder. Håper du klarer dette nå som allerede er så godt i gang. Lykke til!