Far på narkotika

keyHei, jeg har problem med min far, han og jeg har ikke lengre kontakt.. han lyger og alt men nå har han begynt med narkotika i gjenn. Han sier selv til familien at han ikke gjør det. han gjorde det da jeg var liten oxo. Men han er sliten og slapp hele tiden holder aldrig ting av lover og kan bli veldig hissig. tankene min er på at han går på narkotika i gjenn. jeg er lei meg og vet ikke hva jeg skal gjøre. Meg og mamma krangler også en god del. hun mener jeg må bli mer selvstendig og hjelpe til hjemme 24/7 jeg er sliten til dagene og vet ikke hvor mye jeg orker. Hilsen fortvilet jente

Kvinne, 16 år fra Vest-Agder
Dette høres ut som en veldig vanskelig situasjon for deg. Vi skjønner godt at du blir sliten og fortvilet over dette. Det første du bør gjøre er å snakke med noen om det. Selv om det kan være vanskelig, er det kanskje lurt å snakke med moren din om dette. En enkel setning kan være nok for å komme i gang. Spør om noe, eller si noe om det som bekymrer deg. Får du ikke i gang samtalen første gangen, så har i hvert fall moren din hørt at du har noe på hjertet. Kanskje kan dere fortsett samtalen en annen gang. Selv om du får snakket med moren din om dette, kan det være greit å vite at det er flere som kan hjelpe deg:
• På skolen kan du få hjelp hos lærerne. Snakk med en lærer du har god kontakt med og som du stoler på.
• Du kan få hjelp hos skolehelsesøsteren. Hun vil høre på deg, og fortelle hvordan dere sammen kan komme videre med problemet.
• Lege og helsesøster: Dersom dere ikke har helsesøster på skolen, eller det er vanskelig å komme til hos henne, kan du ta kontakt med helsesøsteren i kommunen. Du kan også gå til den vanlige legen din. Begge har plikt til å høre på deg og hjelpe deg dersom det er rusproblemer hjemme hos deg. Barnevernet: Barnevernet er til for å hjelpe barn.
• Du kan kontakte barnevernet gjennom kommunen eller sosialkontoret i kommunen.
• PPT: PPT står for Pedagogisk-psykologisk-tjeneste (noen steder kalles det noe annet). Det er en tjeneste for barn som trenger ekstra hjelp
eller støtte i barnehagen og på skolen.
Her er noen flere tips til steder du kan kontakte for å snakke om situasjonen.
• Røde Kors-telefonen for barn og ungdom; tlf. 800 33 321 (mandag – fredag kl. 15 – 20)
• www.korspaahalsen.no; Røde Kors’ netttjeneste for barn og unge.
• Kirkens SOS; tlf. 815 33 300 (døgnåpen).