deppresjon og hasj

cannabishei! jeg har i de siste 4 månedene røyket VELDIG mye weed. jeg vet at dette ikke er skadelig for kroppen min, og er sterkt for at det skal bli lovlig, siden det har kun hjulpet meg med både konsentrasjon og sosiale ferdigheter. (ikke det at jeg hadde store problemer med det før) I det siste har jeg vært litt smålig deppa om kveldene fordi jeg har slitt med søvnlemmelser(sleep paralysis) men først og fremst frykten og angsten for å oppleve det. jeg har alltid vært mørkeredd, og i noen veldig mørke perioder måtte sove med foreldre pga frykt. men i det siste har denne «mørke perioden» begynt og komme igjen…. kan dette ha noe med hasj bruket mitt?, eller er det bare en «placebo» effekt siden jeg har blitt matet så mye propaganda og dritt om marijuana.. finnes det en kur for denne angsten som kommer i perioder? PS: jeg har også opplevd en del astral projections(OBE) Out of Body Experience) som er plagsomt og skremmende… forresten er jeg ganske sikker på at jeg skal prøve fleinsopp, LSD eller DMT for spirituelle grunner, kan jeg få veiledning og tips? hilsen en forvirret, men ellers ganske normal seksten år gammel gutt 🙂

Mann, 16 år fra Oslo
Det er vanskelig å si om dine reaksjoner, som depresjon og søvnlammelser, kommer av weedrøyking. Cannabis kan i noen tilfeller være med på å forsterke bl.a. depresjoner. Og i perioder hvor man ikke røyker, kan det føre til søvnproblemer. For noen kan cannabis også føre til angstlignende tilstander. Andre igjen opplever ikke slike problemer. Så hvorvidt cannabis er årsaken til dette hos deg, er umulig for oss å svare på. Det kan du ev. finne ut ved å kutte ut røykingen noen uker og se om det blir bedre. Ut over dette er dine opplevelser noe du kan snakke med en lege om. Alle rusmidler, også hasj, kan ha omkostninger og gi skader. Hvorvidt gleden ved å ruse seg er større enn omkostningene, er noe man selv må finne ut av.
Når det gjelder ditt spørsmål om fleinsopp, LSD eller DMT, er vi litt usikre på hva du mener med «spirituelle grunner,» og hva slags veiledning og tips du trenger. Følgende er viktig å tenke på: Det er ikke mulig på forhånd å forutse hvilken virkning hallusinogener kan ha på den enkelte. Effektene kan i løpet av kort tid svinge mellom velbehag og frykt, fra en intens lykkefølelse til angst og panikk og sterke depresjoner. Hallusinasjonene kan være så kraftige at de kan medføre farlig atferd for brukeren. I noen tilfeller kan hallusinasjonene oppleves som svært skremmende. Slike ”bad trips” har gjerne sammenheng med vedkommendes psykiske tilstand, forventninger til rusopplevelsen og miljøet, men er også doseavhengige. Du kan lese mer om det her >>
Som du ser, hallusinogene stoffer er ikke til å spøke med. Derfor bør folk være forsiktig i sin omgang med dem. Du bør ikke ta for mye. Du bør være sammen med folk som er gode venner og du stoler på. Det er mange som føler seg tryggere når de har med en «bisitter» – altså en person man er trygg på, som ikke er rusa og som tenker klart. Dette er i tilfelle det skulle oppstå uønskede reaksjoner underveis, slik at vedkommende kan tilkalle hjelp. Det er også viktig å være psykisk stabil og i godt humør når du ev. legger ut på slike «turer.»