Alkohol/piller/Angst

himmelHei. Jeg er en mann på 35 år,som er singel å ikke barn. Jeg har vært rusfri fra heroin i 7 år. Jeg har fått subutex av LAR, i hele denne perioden paa (18 mg) daglig. har aldri vært i noe behandling for rusmisbruk.. Å fått ganske store mengder benzo.av legen. 20 mg vival,100 mg sobril,20 mg apodorm., hver dag,alle de siste 7 åra. + at jeg har drukket Alkohol så si hver dag,ca. 4 – 8 enheter daglig. Å hasj til tid å anen, Helst ved leggetid. Nå nylig i april bestemte jeg meg for å slutte med mye av pillene som jeg da klarte,på egen hånd. I 5 1/2 månd.nå har jeg tatt 15 mg sobril å 5 mg.apodorm dagelig. + subutex. Det har vært drit tøft men begynner å føle meg mye klarere å bedre. Men Alkohol`en har vært vanskelig å legge fra seg. Drikker enda nesten hver dag, men aldri før 8 – 9 på kvelden. Sitter lett oppe til 03. Vet ikke hvorfor,men har blitt en slags rutine. Men etter jeg sluttet med de store dosene piller, har jeg fått masse mer angst,sitter veldig mye inne,snakker lite med venner å familie,slår ikke på mobilen dagelig, utsetter ting,spiser dårlig,trøtt å sliten hver dag. Sånn var det ikke før da jeg gikk på alle de pillene, da hadde jeg jobb å var veldig sosial. Dette begynner å bli slitsomt, for ikke å si for min familie å!Sia jeg ikke prater med de. Har tenkt på å bytte tilbake til min andre lege, som jeg fikk alle de pillene av. Men sammtidig vil jeg ikke det sia jeg har kommet så langt. Å være så edru å klar i toppen har jeg ikke vært på lenge, å det er veldig vanskelig å møte hverdagen. Så da sitter jeg inne å ser mye på tv./pc. Går ut hvis jeg bare må, som mat butikk å kjøpe øl/mat. Jeg har ikke tatt dette opp med min nåværende nye lege. Er det noe medisiner som kanskje kan være bedre for meg,så jeg ikke er så deppa? Er dette et alternativ som dere ser det? Takk for svar.

Mann, 35 år fra Hedmark
Det er flott å høre at du har klart å være rusfri fra heroin i så lang tid, for mange er jo dette svært utfordrende. Det er rett og slett en imponerende jobb du har gjort, både det å trappe ned, og å klare deg uten behandlingsopphold. Vi forstår din bekymring som melder seg rundt ditt alkoholkonsum og at du er ekstra på vakt når det gjelder konsekvensene av hva følelsen av angst og depresjon kan føre til som for eksempel isolering, trøtthet og nedsatt apetitt.
Når det gjelder ditt spørsmål om å starte på andre medisiner som ikke gjør deg så deppa, er dette fullt mulig. Men det er et problem du helt klart må ta opp med din lege. Han eller hun plikter å lytte til dine psykiske utfordringer og å gi deg best mulig behandling. Eventuelt henvise deg til en annen type terapi. Det å takle hverdagen og dens ensformighet vil et godt råd være å prøve å planlegge aktiviteter som kan få tankene på noe positivt. Det å være alene med sine sorger tror vi bare kan forsterke problemene. Vi vil gjerne foreslå noen nettadresser/organisasjoner som kanskje kan hjelpe deg ut av den ensomheten du for tiden føler på.
Mental Helse, som jobber for bedre helse for alle, kan treffes på telefon 116-123, denne organisasjonen er landsdekkende og kan hjelpe mennesker som sliter psykisk. På Helsedirektoratet sin  hjemmeside kan du finne tema som omhandler angst og depresjoner. På denne siden har de masse om rus og psykisk helseRetretten er en organisasjon som blant annet kan hjelpe tidligere rusmisbrukeren til ikke å falle tilbake til misbruket, telefonnr. 90 69 02 86.  Anonyme Narkomane er en internasjonal, fellesskapsbasert forening av rusavhengige i tilfriskning. Du og han er også velkommen til å ringe oss i RUStelefonen for en samtale.