Vil ruse meg…

himmelHei, jeg har ordnet opp i livet mitt de siste månedene(Etter en ganske vill livsstil med altmulig av rusmidler; hasj, amfetamin, kokain, syre/sopp ja det meste igrunn) og har nå flyttet vekk fra Oslo og fått en kjereste som er utrolig snill og ikke driver med noe sånnt, men jeg kjenner et stort sug etter det, av og til har jeg nesten lyst å bare forlate han og dra tilbake og fortsette der jeg slapp. Jeg føler en dirrende følelse inne i meg fordi jeg har så lyst på noe, det føles nesten som om jeg går glipp av noe jeg virkelig vil. vil så gjerne slutte å tenke på det, for det er en deprimerende livsstil, og jeg vil ha et ordentlig liv. Hvordan skal jeg klare å holde meg unna det når suget er så stort???

Kvinne, 20 år fra Oslo
Det er først og fremst veldig imponerende av deg at du har tatt skrittet og flyttet fra det miljøet du ruset deg i. Og det er bra du har en snill kjæreste som ikke driver med rus. Dette vil gjøre ting lettere for deg, selv om det vil komme perioder der du vil føle suget – slik somf.eks. nå. Det er ikke noen trylleformuler som kan få lysten til å bli borte, eller holde deg unna rus. Det å klare å holde seg unna rusmidler når lysten er stor kan være veldig vanskelig, særlig hvis du er alene om det og ikke kan snakke med noen. Men det er nok viktig å dele dine tanker med noen. Dette kan f.eks. være kjæresten din, eller noen andre du kjenner godt og som du stoler på. En annen mulighet er å kontakte Anonyme Narkomane (NA). For selv om du ikke ruser deg nå, kan du gjerne gå på noen møter der slki at du kan dele dine tanker og følelser med noen.
En annen ting som det er viktig å tenke på, er at jo lengre tiden går, desto lettere vil det være å holde seg rusfri. Du vil med tiden få mer avstand til rusopplevelsene og mindre lyst til å ruse deg. I denne perioden kan det også være en idé å kontakte en Ruspoliklinikk for å jobbe forebyggende. Du kan snakke med din fastlege om situasjonen og be om å bli henvist til nærmeste poliklinikk. Det er selvsagt også mulig å ringe til oss på 08588 for en prat. Dette kan være forebyggende i seg selv, og vi kan også gi deg flere tips og råd om hvem du kan kontakte. Håper det går bra med deg – lykke til!