Tilbakefall

Hei, jeg har en kjæreste som har tidligere brukt amfetamin, kokain, hasj, ecstacy. Det meste egentlig. Og hun har vært flink å gitt opp alt slikt, bortsett fra hasj og noen ganger ritalin (amfetamin-sulfat) Men i det siste så har hun mistet litt kontrollen, og er konstant paranoid osv. Og bruken har begynt å bli hver dag. Jeg tok det opp og sa at hun burde roe ned, på alt. Dagen etterpå fant jeg henne i et narkotikahus der hun hadde røyka penslet cannabis. Annet enn det vet jeg ikke om. Hva kan jeg gjøre for å få henne til å forstå konsekvensene av handlingene hennes?

Mann, 18 år fra Akershus
Vi skjønner at du opplever det vanskelig når en du er så glad i ikke vil slutte å ruse seg. Ikke alle ønsker å slutte å ruse seg, noen holder det gående i år før de opplever at de vil slutte med det. Det kan ofte virke uforståelig for utenforstående, spesielt for nær familie, venner og kjæreste. Fortsett gjerne å prat med henne, fortell at du er bekymret for henne, og hvorfor du er bekymret for henne. Er det noe i hennes måte å være på som bekymrer deg? Prøv å speil henne. Er det noe ved hennes person når hun er nykter som du ser på som kvaliteter, fortell henne det gjerne. Spør om hun har noen drømmer for livet, og kan dette kombineres med rusbruket? Oppmuntre henne gjerne til å ta kontakt med noen som kan hjelpe henne å se livet med andre øyne, slik at hun kanskje kan oppleve det meningsfullt uten rus også. Dette kan kanskje være en terapaut eller psykolog. Har du behov for å prate med noen om dette, eller om hvordan det er å være deg i dette forholdet, er du velkommen til å ringe oss, vi har åpent hver dag mellom 11 – 19. Eller så kan du ringe noe som heter veiledningssenteret, 22 99 34 90. Det kan også være en mulighet for deg å snakke litt med en helsestasjon for ungdom. Du finner informasjon om det her.
Bare til din informasjon, så inneholder Ritalin ikke amfetamin-sulfat, men et amfetaminliknende stoff som heter metylfenidat.