Thc

promillesymbolhei eg lurer på om politiet kan regne om thc til promille ? for eg blei stoppet og haddde røykt hasj kvelden før. men politiet mener eg har røykt samme dagen som eg kjørte. kan noen rekne ut eller finne ut at de var dagen før og ikkje da eg blei stoppet`?

Mann, 23 år fra Hordaland
Ja, politiet regner noen ganger THC-verdier om til promille. Hvis du blir tatt i å kjøre bil i cannabispåvirket tilstand, kan de ta blodprøver av deg som så sendes til rettstoksiologisk institutt. Her måles konsentrasjonen av THC i blodet, denne blir omregnet til promille og straffen blir utmålt i henhold til lovgining, dvs opptil 0.2 promille gir bøter og over 0,5 promille gir inndragelse av førerkort, bøter eller fengselsstraff. Om det går an å regne ut nøyaktig når du røykte hasj, kan vi ikke gi noe godt svar på. Det bør du nesten spørre politiet om, ev. ta kontakt med rettstoksiologisk institutt og spørre dem.