Skader etter rus

Har en bekjent som har røykt hasj i noen år. Så skiftet misbruket over til en del kokain og litt amfetamin. Vedkommede har sluttet og er til behandling. Bekyrer seg daglig om det har oppstått skader. Angst for egen helse. Har noen gode timer og en del dårlige. Vond i nakke, hode, prikking i hodet, synsbedrag? i perioder. Jeg forsøker så godt jeg kan å støtte å si at det er noe som vil avta med tiden men vedkommede er nesten ikke til å stagge. Hvor rett har jeg og kan vedkommede ha alvorlige skader etter sitt misbruk?

Kvinne, 40 år fra Vest-Agder
Nå skriver du ikke noe om hvor lenge han brukte amfetamin og kokain, eller omfanget av bruken hans, så svaret vårt får en generell karakter.
Vi synes ikke det høres sannsynlig ut at din venn har pådratt seg alvorlige fysiske skader som gir den typen bivirkninger du beskriver. For oss høres dette ut som «normale» psykiske plager som gjerne oppstår i utfordrende livssituasjoner. Du skriver at han er i behandling for sitt rusmisbruk, dette er ofte en lang og krevende prosess som kan utløse psykosomatiske plager av den karakter du har skrevet om. Dette er noe som sannsynligvis vil bli bedre med tiden, men det kan kanskje likevel være godt for din venn å få prate med noen om dette. Han opplever jo sin angst som reell, noe som kan bidra til å øke hans stressnivå og dermed føre til mer psykosomatiske plager.