seinskader ecstacy amfetamin

ecstasy_brosjyre_litenHeisann jeg skrev inn her for en stund siden angående seinskader på ecstacy og amfetamin.Har sluttet helt med dette,og fått familie.Sliter litt med angst etter dette,men takler d greit:-)) Men noen sier man kan gå i psykoser av dette. d gjelder vel bare akutte psykoser vel?? vist man er for lenge våken? jeg kan ikke pluitselig gå inn i psykoser når det er 4 år siden prøvde ecstacy og amfetamin,selv om jeg hadde ett tilbakefall på amfetamin en dag for 1 år siden. jeg trenger ikke frykte psykoser så lang tid etter sant selv om jeg har litt angst??

Mann, 29 år fra Hordaland
Bruk av MDMA og amfetamin, kan i teorien utløse skader i hjernens sentralnervesystem, som kan resultere i akutte psykoser og angst. Hvis man er genetisk disponert for disse lidelsene fra fødselen av, kan disse sykdommene lettere utløses ved bruk av nevnte rusmidler. Jo lengre tid det har gått etter forbruk av disse rusmidler, jo mindre er sjansen for at du vil utvikle psykiske lidelser. Når du i tillegg skriver at du i dag stort sett føler deg frisk, vil vi nok tro at du ikke har tatt noe skade av ditt tidligere bruk. Det å oppleve angst i nye situasjoner er ikke uvanlig, og er noe mange opplever uavhengig av tidligere rusvaner. Psykose kan utløses av ulik grunner; f.eks for lite søvn, rusbruk eller ved psykiske sykdommer.
Vi tror ikke du trenger å frykte rusutløste psykoser, men hvis du allikevel er bekymret for din helse kan du kontakte fastlegen din. Legen kan undersøke din psykiske tilstand, eventuelt henvise deg til spesialisthelsetjenesten for en grundigere undersøkelse. Legger ved en informasjonsside om ecstasy her, og tilsvarende om amfetamin her.