Hvordan gå frem?

rustlf-logo 75x67Jeg har oppdaget av min kjæreste bruker kokain. Det har dessverre tatt litt tid for meg å bli helt sikker på dette da vi ikke bor fast sammen. Men jeg har fått flere og flere holdepunkter som gjør at jeg nå er ganske så sikker på at det er kokain som er problemet hans. Noen av tegnene som han har er bla.: • Fort sint • Farer opp hvis man sier gale ting • Snakker mye om seg selv, og om hvor bra alt hans er • Lyver mye!!! • Finner på de utroligste historier for å slippe unna en stund • Får krypterte meldinger/samtaler på telefonen og Facebook (mistanke om at han selger også) Desverre er dette en jeg bryr meg mye om. Vi har det utrolig fint når han tydeligvis forsøker å holde seg ren… Han sier feks at han ikke skal drikke på en mnd, noe han ikke gjør heller, men når bitene har falt på plass skjønner jeg at det er kokainen han egentlig har pause fra. Han har en sjefsstilling i et håndtverker firma, går på jobb som han skal, men ellers går det litt opp og ned…mye surr og rot… Men mitt spørsmål oppe i det hele er; Jeg har ikke konfrontert han på noen måte når det gjelder dette. Det er ganske nytt for meg at jeg oppdaget dette. Jeg lurer derfor på hvordan jeg skal gå fram. Hvordan skal jeg fortelle han at jeg vet det… Jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal takle det, sinne, tårer, oppgitthet…jeg er så lei meg innvendig, og dette er jo ikke noe man deler med sine aller nærmeste… Trenger noen å dele det med… Tusen takk…

Kvinne, 40 år fra Oslo
Dette høres ikke lett ut for deg. Ut fra det du sier, kan vi ikke si 100 % sikkert at det er snakk om kokain. Men det virker som du er ganske sikker, og derfor vil vi gi deg noen tips om hva du kan gjøre.
Her er noen generelle tips om hvordan du kan snakke med ham om det.
• Vær rolig når du snakker med ham, og ikke vær urimelig.
• Spør ham om hans kokainbruk i stedet for å komme med antakelser.
• Når han er ferdig med å snakke, gjenta det han har sagt (slik du har forstått det) så han kan få sjansen til å rette opp eventuelle misforståelser.
• Snakk konkret om hans handlinger, heller enn å snakke om hans personlighet/karakter.
• Bruk uttallelser som begynner med «jeg» heller enn uttallelser som begynner med «du». F.eks.: “Jeg opplever at jeg blir bekymret/sint/frustrert når du….» i stedet for: “Du gjør meg bekymret/sint/frustrert…»
• Hold deg til saken, nemlig hans kokainbruk. Ikke bli dratt inn i krangler eller diskusjoner om andre tema.
• Ikke kritiser hans kokianbruk.
• Prøv å unngå betegnelser som «narkoman», «kokainvrak» eller andre negative beskrivelser.
Hva hvis personen ikke er villig til å endre seg?
• Unngå negative tilnærminger som skaper skyldfølelse, slik som straffeprekner/moralisering. Dette bidrar sjelden til endring.
• Unngå forsøk på å kontrollere ham ved bestikkelser, sutring/syting, trusler, gråt o.l.
• Ikke bruk stoff sammen med ham.
• Ikke ta over ansvaret for hans plikter.
• Ikke lag unnskyldninger eller dekk over for ham.
• Ikke nekt ham grunnleggende behov som mat, klær og husly (men gi ham heller ikke penger til det).
Det kan godt være at det beste for deg er å få hjelp til å takle din situasjon. Ofte kan det hjelpe å snakke med noen om hvordan du skal forholde deg til en slik situasjon, og få råd og veiledning om dette. På denne måten kan det også bli lettere for deg å ev. ta en avgjørelse på hva som er best for deg å gjøre. Vi anbefaler deg å kontakte Veiledningssenteret for pårørende, som ligger i Oslo. De har både en telefontjeneste (nummer 22 99 34 90), og du kan møte dem i deres lokaler for samtaler.