hva gjør jeg?

Har en kjærste, eller hadde siden det nå nettop ble slutt.. Han er verdens beste kjærste trodde jeg inntil jeg begynte å ane at noe ikke var som det skulle, han har fortalt om sin fortid som narkoman, men det var FØR og ikke nå.. men jeg aner at det fortsatt er nå… Det begynte me at jeg tok han i å juge, en stooor løgn, så kom det en ting og ennå en og slik fortsatte det, men det virker som om han nesten tror på løgnene selv og konfronterer jeg han blir han voldsomt sinna. Han tåler ikke selvkritikk, har skjønt at det nesten er farlig å si noe til han innimellom som går på han, en gang ble han truende.. så truende at jeg ikke tørte å være hjemme hos meg selv, men så går det en dag eller to også er han seg selv igjen og akkuratt som det som ble gjort og sagt er glemt også skal vi liksom leve lykkelig vidre… Etter mange løgner ble jeg skeptisk og selv om d er stygt gjort så gikk jeg gjennom skapene hans når han var på jobb, jeg var sjokket.. fant en haug me sprøyter, noe hvitt pulver i en pose og en haug av piller, det var en flom av piller og jeg reagerte på at nesten alle hadde rød trekant på seg. Temgesic, Subutex, Suboxone, tramadol het de. Jeg vet ikke hva de er til eller om det er de som gjør han så agresiv til tider, han kan også bli voldsomt sårbar og ingenting skal til før han blir helt satt ut.. oppi allt dette er det blitt fryktelig vanskelig å være kjærste me han fordi han nekter for å bruke noen ting, han sier pillene ikke er farlig fordi di er skrevet ut av lege og det er ikke noe skummelt me de.. Han har alltid en god forklaring på ting som jeg lurer på.. og jeg kjenner at tilitten min til han pga alle løgnene er minimal nå. jeg vet ikke hva han finner på om jeg forlater han, nå har det jo vært helt krise etter jeg gjorde det slutt. Jeg vet ikke om d er riktig å gjøre det men jeg orker ikke humør svigningene hans, han er umennelklig opptatt av posetive tilbakemeldinger om seg selv og at jeg skal si 4000 tusen takk for en liten ting han har ordnet som å dra på butikken som egentlig det er naturlig å dele på å gjøre.. jeg føler jeg blir utslitt av å gi han komplimenter, og sier jeg en negativ ting er helvetet løs.. Jeg føler til tider at han ikke er i den verden jeg lever i, at han innimellom lever i sin egen boble.. Og jeg føler også at han bruker noe, kan ikke si hva.. han ser jo normal ut, litt sløv noen ganger, lite sex lyst og har nok litt problemer me å få han til å stå innimellom (hadde viagra i skapet også) og disse humør svigningene kan dette ha noe me d hvite pulveret jegg fant? og pillene? hvordan kan jeg best mulig hjelpe han og meg selv i denne situasjonen.. jeg har prøvd å snakke med han men når ikke igjennom..:( Er i en fortvilet situasjon fordi jeg er så glad i han.. men jeg sliter meg helt ut for han..

Kvinne, 26 år fra Buskerud
Vi forutsetter at det du forteller stemmer, og at det du fant tilhører eksen din. Og etter det du forteller er det ganske tydelig for oss at han har et temmelig omfattende rusproblem. Vi kan ikke gi deg noe fasitsvar på hva du bør gjøre, bortsett fra at du bør tenke på deg selv og ta vare på deg selv. Vi er fristet til å si at det beste for deg er å ikke ha kontakt med ham. Kanskje det ikke er så mye du kan gjøre for ham, hvis ikke han tar tak i problemet sitt. Han må først og fremst gjøre noe selv. Vi skjønner at du er glad i ham og vil at dere skal få det til. Men det er stor fare for at du kommer til å fortsette å slite deg ut på ham slik situasjonen er nå. Vi anbefaler deg å snakke med noen om din situasjon. Det kan ikke være lett for deg å ha det slik. Ring oss for en anonym prat om dette, vi kan tipse deg om steder du kan gå og folk som kan hjelpe deg.
Angående pillene og posen med pulver du har funnet
Pillene: Både Temgesic, Subutex og Suboxone er medikamenter som hovedsakelig inneholder buprenorfin. Buprenorfin er et opioid, og det brukes først og fremst som substitusjonsbehandling ved heroinavhengighet. Det betyr at det er medisiner som virker på en liknenede måte som heroin, men lenger. Disse stoffene kan man ruse seg på, og man kan bli avhengig av dem. Det er ikke trolig at han har fått både Temgesic, Subutex og Suboxone av legen. Les om buprenorfin Store Norske og på Wikipedia.  Tramadol er også et opioid. Posen: Tatt i betraktning av det du forteller, vil vi tippe at posen med det hvite pulveret du har funnet, er amfetamin eller kokain. Du finner lenker til informasjon om begge stoffene på våre sider Fakta om ulike rusmidler.
Bruk av de rusmidlene vi her snakker om, kan mange ganger føre til aggressivitet og humørsvingninger. De kan også føre til dårligere potens.