Avhengighet

cannabisKjæresten min røyker hasj daglig. Dette er noe familien min (søster og bror) reagerer sterkt på, og det gjør søskenforholdet vårt vanskelig. Jeg ønsker at han skal slutte, men jeg vet ikke hvordan jeg skal få sagt det. Jeg vet at det er et «sårt» tema for han, og han ønsker ikke å legge hasjen bak seg. Hva skal jeg gjøre?

Kvinne, 16 år fra Oppland
Snakk med kjæresten din, fortell om dine følelser og hvordan du opplever dette. Det kan hende du til sist blir nødt til å ta et valg angående dette: Er du villig til leve med det, eller ta et valg om at dette vil du ikke. Han bør også reflektere over hvor viktig du er for han, og om han er villig til å slutte å røyke hasj for din skyld? Spør om han kan teste seg selv og sin avhengighet ved å ikke røyke hasj en to til fire måneder, vi vil tro at han vil merke en bedre livskvalitet samt at dere kanskje vil få det bedre sammen som kjærester.
Her er noen tips til samtale med ham:
• Vær rolig når du snakker med personen, og ikke vær urimelig.
• Spør personen om hans/hennes cannabisbruk i stedet for å komme med antakelser.
• Når personen er ferdig med å snakke, gjenta det han/hun har sagt (slik du har forstått det) så han/hun kan få sjansen til å rette opp eventuelle misforståelser.
• Snakk konkret om personens handlinger, heller enn å snakke om hans/hennes personlighet/karakter.
• Bruk uttallelser som begynner med «jeg» heller enn uttallelser som begynner med «du». F.eks.: “Jeg opplever at jeg blir bekymret/sint/frustrert når du….» i stedet for: “Du gjør meg bekymret/sint/frustrert…»
• Hold deg til saken, nemlig personens cannabisbruk. Ikke bli dratt inn i krangler eller diskusjoner om andre tema.
• Ikke kritiser personens cannabisbruk.
• Prøv å unngå betegnelser som «narkoman», «hasjvrak» eller andre negative beskrivelser av personen.
Hva hvis personen ikke er villig til å endre seg?
• Unngå negative tilnærminger som skaper skyldfølelse, slik som straffeprekner/moralisering. Dette bidrar sjelden til endring.
• Unngå forsøk på å kontrollere personen ved bestikkelser, sutring/syting, trusler, gråt o.l.
• Ikke bruk cannabis eller andre stoffer sammen med personen.
• Ikke ta over ansvaret for personens plikter.
• Ikke lag unnskyldninger eller dekk over for personen.
• Ikke nekt personen grunnleggende behov som mat, klær og husly (men gi ham/henne heller ikke penger til det).
Disse tipsene er del av en større veileder, men den er på engelsk. Hvis du vil se på den, finner du den her.
Som alle rusmidler kan også hasj være skadelig på flere måter. Du kan be han lese mer om virkninger og helseskader her og her. Nettsidene gir svar på spørsmål om skader og problemer som misbruk av cannabis kan føre til. Hvis kjæresten din har et misbruk han gjerne vil gjøre noe med, kan du også tipse han om Hasjguiden. Dette er en guide som gir gode råd til om hvordan slutte å røyke hasj. Du må gjerne be kjæresten din ringe oss på 08588 for en anonym samtale.