alkoholproblem?

vinflaske og -glassHei! Jeg har noen spørsmål som jeg virkelig trenger svar på. Vi er en familie på 5. Mamma, Pappa også er vi 3 søsken. En på 24 meg på 22 og lillesøsteren vår på 15. Vi har en helt fantastisk familie med masse kjærlighet og godt vennskap. Men vi har et problem…
Og det er at mamma og pappa drikker en god del. I starten var det mest bare i helgene.. de sitter å drikker vin og koser seg og prater med hverandre, dvs både fredag og lørdag. Så er det slik at pappa jobber fra 09-20 ca hver dag så han skal alltid ha et glass vin for å slappe av når han kommer hjem fra jobb, noe som også er ok. Men mamma klarer aldri å holde seg til et glass, hun tåler også veldig lite, noe som er frusterende. I helgene er de alltid beruset, ikke overstadig beruset, men nok til at lillesøstern min synes det er ekkelt. Vi har også en hytte ved sjøen der de har mange venner som pleier å komme innom. Om sommern er det helt forferdelig, da er det drikking hver dag (..og som sagt, ikke bare et glass) og jeg synes ikke det er noe som passer seg når man har med seg datteren sin på 15 år. Vi barna har sagt fra så mange ganger om hva vi mener om dette, og at dette begynner å bli et problem, men de nekter å høre. De sier først at de forstår og at de skal skjerpe seg. Men nå har det gått litt for langt. Jeg har prøvd å snakket med dem, men de sier at det er sommer og ferie, og at de da har lov til å drikke hver dag. De forstår ikke når jeg sier at det faktisk går an å kose seg med et glass brus også. Jeg sa til dem i går at de kan ta kontakt med meg når de har snakket om hvordan de skal gjøre det med drikkingen, men de mener det ikke er et problem og de har ikke ringt meg tilbake. Det er vondt å se, hvordan en slik fantastisk familie kan ødelegges av alkohol 🙁 Og ikke minst, min lillesøster .. Det jeg lurer på, er det noen tegn på alkoholisme? Jeg mener det er helt greit å kose seg med et glass vin av og til, men det er vell ikke normalt hver dag? Og så mange glass at de blir beruset/full? .. Håper på svar.. Mvh hilsen jente 22

Kvinne, 22 år fra Sør-Trøndelag
Du er bekymret for din familie og ikke minst for søsteren din på 15 år, det er flott at du tar kontakt med oss når du opplever situasjonen så vanskelig. Du lurer blant annet på om foreldrene dine er alkoholikere? Det er ikke så lett å vurdere ut fra det du beskriver, men det finnes et diagnoseverktøy som heter DSM-IV som lister noen mulige kriterier:
Ifølge et mye brukt diagnoseverktøy, DSM-IV, foreligger det avhengighet («dependece») hvis minst tre av følgende symptomer har vært til stede i løpet av de siste 12 måneder. Du kan sammenlikne misbruk med begynnende avhengighet.
De to første omhandler overveiende fysiologiske forhold:
1. Toleranseøkning (man tåler mer enn tidligere).
2. Abstinenssymptomer (uro/ubehag ved avhold).
De to neste handler om å unnlate å handle i tråd med egen planer og intensjoner:
3. Personen konsumerer mer enn han/hun hadde tenkt.
4. Personen har et vedvarende ønske om å slutte og har gjort flere mislykkede forsøk på det.
Det neste handler om at rusbruken er blitt et svært dominerende trekk ved personens liv:
5. Personen bruker svært mye av sin tid til rusmiddelbruk og rusrelatert virksomhet.
De to siste handler om negative sosiale og helsemessige konsekvenser for brukeren:
6. Forbruket har ført til at personen har oppgitt viktige sosiale, yrkesmessige eller fritidsrelaterte aktiviteter.
7. Bruken fortstetter bruken på tross av at personen erkjenner at det foreligger betydelige kroppslige og psykiske skadevirkninger.
Selv om foreldrene dine kanskje ikke har et alkoholforbruk som er skadelig, er det jo et problem at dere barn synes det er ubehagelig med det drikkemønsteret de har. Dere ønsker en endring på dette, noe dere også har tatt opp med dem uten at det har ført til en bedring, slik dere ser det. Er det noen voksne i familien eller vennekretsen som du har tillit til som du kan diskutere dette med?
Andre muligheter er å ta kontakt med Veiledningssenteret for pårørende i Oslo, de har en telefontjeneste. Barsnakk.no har chattetjeneste og du må også gjerne ta kontakt med oss på telefonen 08588.