Pinex forte – mor

Hei, Jeg har en mor som lider av nakke- og hodesmerter etter en bilulykke for mange år siden. Hun har således gått på mye sterke medisiner opp igjennom årene, men hevder hun på egenhånd har kommet seg ut av pilleavhengighet. Hjemme hos henne kom jeg imidlertid over en (forsøkt skjult) tom eske med Pinex Forte (100 tabletter) som var skrevet ut 13 dager tidligere. Kan jeg ta kontakt med hennes fastlege som har skrevet ut disse pillene og informere om mitt funn, eller er det et slags brudd på pasientrettighetene? Jeg kjenner henne godt nok til å vite at en konfrontasjon er nytteløst. Håper dere kan hjelpe meg. Hilsen bekymret datter.

Kvinne, 29 år fra Oslo
100 Pinex Forte på under to uker høres nok mye ut, særlig dersom din mor sliter med avhengighet. Likevel overstiger ikke denne mengden anbefalt maks dose, i pakningsvedlegget til Pinex Forte står det at anbefalt dosering er opptil 4 x 2 tabletter i døgnet, dvs. at på 13 dager vil dette utgjøre 104 tabletter. Faren med en så stor dose over tid er at potensialet for å utvikle avhengighet er stort, noe du skriver at din mor har slitt med. Vi skjønner at du blir bekymret, og lurer vi på om det er mengden tabletter som gjør deg mistenksom, eller om det er noe i din mors oppførsel. Som sagt behøver ikke mengden å tilsi misbruk dersom dette er skrevet ut kun for en periode hvor din mor har hatt kraftige smerter, men dersom dette er en mengde hun inntar over lang tid kan du jo informere legen hennes om din bekymring. Han kan nok ikke fortelle deg noe om din mors behandling pga taushetsplikt, men han får i alle fall et vink om at din mor kanskje sliter med medikamentavhengighet.