kjæreste med en eks-narkoman!

narko.jpgNone.fullJeg har vært sammen med en eks narkoman i snart 6 mnd. Han var avhengig av heroin i flere år, men har etter et langt avvenningsprogram vært rusfri i snart 3 år. Han flyttet ut fra instutisjonen forrige sommer og har klart seg bra så langt! Men de siste ukene har vært veldig deprimert og fortalt meg at han tenker på å ruse seg igjen.
Han har ingen mening med livet, er tom og føler at han har mistet følelsesspektret sitt. Han sliter også med å takle hverdagen og dens ensformighet. Hvordan bør jeg støtte ham best i denne situasjonen? Burde jeg trekke meg unna.. han gir mer og mer uttrykk for at han trenger å være alene med tankene sine, men jeg vet av erfaring at da drukner man seg bare i sorgene sine, og da tenker jeg det blir enda større sjanse for at han velger å ruse seg igjen?! Trenger litt hjelp her…

Kvinne, 25 år fra Oslo
Det er flott å høre at din samboer har vært rusfri fra heroin i så lang tid, for mange er jo dette svært utfordrende. Vi forstår din bekymring som melder seg nå, og at du er ekstra på vakt når det gjelder evnt konsekvenser av en periode med følelse av meningsløshet. Hvis din kjæreste har perioder hvor han begynner å kjenne lyst til å ruse seg igjen, vil skjerming fra miljøer hvor en lett kan få tak i rusmidler være et godt råd. Kanskje han trenger og/eller ønsker å ha noen rundt seg som kan motivere til å la være å oppsøke rus-miljøer? Er dette noe du kan spørrwe han om? Det er flott at han forteller deg om følelsene han sliter med, det gir deg en mulighet til å kunne hjelpe han.
Når det gjelder ditt spørsmål om å takle hverdagen og dens ensformighet vil et godt råd være å prøve og planlegge aktiviteter som kan få tankene på noe positivt. Hva liker han å gjøre? Hva liker dere å gjøre sammen? Det å være alene med sine sorger tror vi kan forsterker problemene. Kanskje du kan si til han at du er redd dette vil skje og derfor gjerne vil være der når han føler forverringen komme.
Det er mulig at denne følelsen av meningsløshet har blitt utløst av et lengre rusmisbruk. Hvis hans følelse av livets meningsløshet vedvarer vil vårt råd være at han kontakter lege. Du og han er også velkommen til å ringe oss i RUStelefonen. Mental Helse, som jobber for bedre helse for alle, kan treffes på telefon 116-123, denne organisasjonen er landsdekkende og kan hjelpe mennesker som sliter psykisk.
Legger ved en lenke fra Helsedirektoratet som omhandler angst og depresjoner. På denne siden har de masse informasjon om rus og psykisk helse. Dere kan også kontakte Retretten, en organisasjon som blant annet ønsker å hjelpe tidligere rusmisbrukeren til å opprettholde et rusfritt liv, telefonnr. 90 69 02 86. Håper han greier seg gjennom denne perioden, det ville jo være trist om han skulle falle for fristelsen for å ruse seg etter så lang avholdelse fra Heroin. Lykke til.