Generelt

rustlf-logo 75x67Hei. Forsøkte å nå dere per telefon, og må ærlig innrømme at om jeg hadde vært rusmisbruker og hadde et sug, så hadde jeg ruset meg for lenge siden. Jeg ventet ganske lenge før jeg gav opp og bestemte meg for å skrive i stedet. – Hvor lenge etter bruk av amfetamin, metamfetamin, benzodiazepiner, opiater, thc og buprenorfin kan disse forskjellige stoffene påvises i urin ved rustesting?  r, opiaterog buprenorfin blant rusmisbrukere i norge? (Faktiske navn og eventuelle kallenavn) Hvilke former for THC er vanlige i norge? Jeg vet om «skunk», som er hasj penslet med heroin?! Har også hørt noe om «sorting» som jeg ikke vet hva er… vil vite mer om typene som er vanlige. Takker på forhånd for et utfyllende svar som kan hjelpe meg i jobben min med rusere.

Mann, 29 år fra Møre og Romsdal
Vi beklager at du hadde problemer med å nå oss gjennom vår telefontjeneste. Det pleier ikke være så mye kø, men telefonen er stengt i helgene mellom klokka 14 og 15.
Når det gjelder ditt spørsmål om hvor lenge de forskjellige stoffene kan påvises i urinen påvirkes det av individuelle faktorer og kan variere. Den enkeltes metabolisme og forbrenning skaper ulikhet så svarene du får av oss er retningsgivende/veiledende.
• Amfetamin og metamfetamin er så nært kjemisk beslektet at de i stor grad blir behandlet og omtalt likt. I urin vil de kunne påvises i min 2, max 7 dager etter inntak.
• For benzodiazepiner er påvisningstid ca 1 uke, men diazepam (Vival, Stesolid) kan påvises i opptil 2 uker.
• Når det gjelder opitater er det ca 3 dager (noen typer morfin ca en uke), buprenorfin ca en uke.
• THC vil etter et engangsinntak kunne påvises i ca 5-7 dager, etter langvarig omfattende bruk inntil 8-10 uker.
Faktiske navn og kallenavn på opiater: heroin og morfin er de vanligste opiater. Heroin kalles oftest heroin, dop eller minus. Morfin kalles oftest ved sitt navn, navnet på preparatet (f.eks Dolcontin) eller moffe. De vanligste formene for THC er hasj og marihuana. Skunk er en type marihuana, en kryssblanding av Cannabis sativa og Cannabis indica. Sorting er mørk/sort hasj.
Vi forstår ikke helt hva du mener når du spør om vanligste former for amfetamin og metamfetamin. Det vanligste er at de kommer i sulfat-form (pulver). Du kan lese utfyllende om stoffene på våre sider om rus. Når det gjelder benzodiazepamer er de vanligste typene diazepam, oxazepam, flunitrazepam, klonazepam, nitrazepam og alprazolam.