Er jeg alkoholiker

lglassHei Jeg har en far som har vært alkoholiker men han har ikke drukket på 15-20 år Jeg har selv drukket mye i helgene fra jeg var 20 år. Da jeg var yngre merket jeg at jeg tålte mye mer enn hva andre gjorde. Jeg drikker ikke ofte nå men en helg nå og da. Kanskje ute 1-2 ganger en månded og et opphold neste mnd. Når jeg drikker gjør jeg dette rolig å fint med øl utover kvelden, men problemet er at jeg ofte ikke stopper når jeg bør.
Det virker som om jeg ikke registrerer at jeg har fått for mye og fortsetter til jeg ikke husker noe dagen etterpå. (som regel pga sprit/cognac inne i bildet) Jeg innser at jeg har et problem med alkohol. Jeg drikker for mye når jeg drikker men har ikke noe sug eller behov i så måte.. Er jeg alkoholiker eller er der en annen definisjon? Er jeg nødt til å kutte alkohol helt eller kan jeg sette grenser på forhånd for hva og hvor mye jeg kan drikke? Eller lurer jeg meg selv da? Takk for svar

Mann, 33 år fra Oslo
Problemet du beskriver er nok ganske vanlig for mange, det er lett å miste kontrollen når man blir beruset etter å ha startet å drikke, selv om de fleste mennesker som nyter alkohol ikke har fullt så store problemer som det du beskriver. Når det gjelder ditt spørsmål om du er alkoholiker, vil det å ha problemer med å slutte å drikke, eller å begrense mengden, være en av indikatorene for at man kan ha et begynnende alkoholproblem. Så det er kanskje en grunn til å være ekstra forsiktig.
Det enkleste er selvfølgelig å slutte å drikke alkohol, men det er kanskje ikke det best ønskede alternativ for deg. Det kan også bli for vanskelig å gjennomføre. De rådene vi bruker å gi til mennesker som sliter med de problemene du nevner er følgende:
Forsøke å holde deg til en bestemt mengde alkohol på forhånd, og prøve, gjerne med hjelp fra andre, å konsumere det du vet du tåler å drikke uten å få hukommelsestap dagen etter. Det er vanlig å få problemer med hukommelsen (blackout) fra omtrent 1,5 i promille. Å ikke drikke noe særlig mer enn at man får 1 i promille – «festpromille» – er altså en god idé. Det hjelper dessuten å ikke drikke på tom mage. Hvis man har mat i magesekken når man drikker alkohol, vil det dempe rusen noe. Dette skyldes at man har enzymer i magesekken som bryter ned noe av alkoholen, og siden alkoholen da vil oppholde seg i magesekken noe lenger tid, vil mer av alkoholen bli brutt ned før den kommer over i tynntarmen, hvor mesteparten av alkoholopptaket skjer. Du skal også tenke på at det tar noe tid fra du drikker til alkoholen blir tatt opp i blodet. Derfor bør du stoppe og drikke i god tid før du kjenner at du har fått nok.
Det kan også hjelpe og drikke vann, eller annen alkoholfri drikke, mellom hver gang du drikker en øl eller sprit/cognac, eller etter at du har drukket for mye. Ikke bare vil dette sørge for at du drikker saktere, men det vil også hindre deg i å bli uttørket, noe som er en av årsakene til bakrus. Det kan kanskje være lurt å fortsette å kun drikke øl, da det er mye lettere å ha kontroll over alkoholinntaket når man drikker varer med lavt alkoholinnhold enn når drikker varer med høyt alkoholinnhold.
Om du ønsker å lese mer om utregning av alkoholpromille anbefaler vi deg denne artikkelen her på hjemmesiden vår. Om du er bekymret for at du kanskje har et begynnende alkoholproblem anbefaler vi deg denne artikkelen samme sted. Vi kan dessuten anbefale denne artikkelen om bakrus på Folkehelseinstituttets hjemmeside, som gir noen råd om hvordan man skal unngå å drikke så mye at man får problemer dagen derpå.