antidepprisiva

blue-question-markJeg er deprimert og sliter med autoritetsangst. Jeg er livredd for hva andre, spesielt lærere måtte tenke om meg. Jeg er redd for at de tenker at jeg gjør noe galt hele tiden. Går på zoloft fordi angsten min har vært så ille at den har styrt livet mitt. Går litt bedre nå.
Men nå er jeg livredd for at denne zoloften ikke er en så god ide` allikevel. På oslo-skolene er det jo narko rassia med gjevne mellomrom. Det har vært det på skolen vår flere ganger. Tenk om en av hundene markerer på meg forann hele klassen og LÆREREN og POLITIET ser det. De vil jo TRO at jeg går på narkotika til tross for at jeg aldri har prøvd det. Merker hundene at jeg går på zoloft. Altsa jeg har fått disse medisinene fordi jeg trenger de og har ingen grunn for å bekymre meg på en måte fordi jeg gjør joikke noe galt, men om noe slikt skjer vil jeg heller være et nervevrak resten av livet. Tanken på å bli mistenkt for å drive med narkotika forann alle andre får meg til å føle meg uvell. Om det skjer er jeg sikker på at jeg kommer til å bli helt rød i ansiktet før jeg svimer av. Mitt spørsmål ble vil litt uklart. Klarer narko hunder å skille mellom zoloft (antidepprisiva) og narkotika? Ved bruk av både narkotika og antidepprisiva frigjøres jo seretonin.

Kvinne, 19 år fra Oslo
Vi skjønner at du er engstelig for urettmessig å bli mistenkt for å bruke narkotika, det ville jo vært veldig urettferdig. Vi kan berolige deg med at det nok ikke er noe risiko for at narkotikahunder skal markere på deg. Så langt vi vet, er slike hunder opplært til å markere på lukten av narkotika og ikke på mennesker som av forskjellige grunner kan ha et økt nivå av enkelte signalstoffer eller hormoner. Kanskje angsten din vil reduseres hvis du snakker med din lærer om dette. Å holde denne redselen for deg selv kan kanskje føre til at angsten tiltar. Vi tror at ved å dele den konkrete angsten med en du stoler på vil være til hjelp.
Selv om du bruker en type medisin som øker ditt nivå av serotonin vil du nødvendigvis ikke ha et høyere nivå av dette enn andre. Hvis en hund blir lært opp til å markere på serotonin, vil den markere på hele klassen, inkludert læreren.