Amfetamin, hva faen?

amfetamin_litenHei jeg har brukt div rusmidler siden jeg var 14-15år, i det siste har jeg begynt og skyte pepper og alt har gått så bra det kan gå når man driver med rus, men i dag fikk jeg noia mildt sagt. Jeg blader opp ca 0.2 – 0.3 og trekker det opp pumpa gjennom et filter (bommulen fra en q-tip) og satte den og traff. Så kjente jeg at det suste heftigere enn noen gang og det begynte og presse i brystet og jeg ble veldig redd og tenkte «faen», prøvde og kontrolere pusten og roe meg ned mens jeg låste opp døra, tok med telefon og satt meg på badet og prøvde og kjøle ned kroppen ved og helle kaldt vann på hode og drike masse seff. Hva skjedde her? Jeg har jo gjort dette en del ganger 20-50 ganger kanskje med forskjellig pepper. På forhånd takk 4 hjelpa.

Mann, 29 år fra Oslo
Det finnes flere hundre amfetaminforbindelser og amfetaminliknende stoffer. Fordi innholdet i amfetaminet, styrken og stoffer som er tilsatt varierer, vil også virkningen ved bruk kunne variere. Inntak av amfetamin og metamfetamin gir virkninger både på sentralnervesystemet og ellers i kroppen. Den ubehagelige opplevelsen du hadde kan være en konsekvens av at amfetamin gir økt puls, blodtrykk, åndedrett og temperatur. Presset i brystet kan ha oppstått som følge av at amfetamin har en stimulerende virkning på hjerte- og karsystemet. Faren ved det er en økt risiko for blant annet hjerneblødning, hjerteinfarkt og hjerterytmeforstyrrelser, noe som kan lede til et dødelig utfall.
Hvis du har lyst til å lese mer om virkning og skader ved bruk av amfetamin kan du trykke her.