alkoholproblem?

Jeg har vart samboer med x i 9 år, i begynnelsen av forholdet så følte jeg at han hadde et normalt forhold til alkohol. Han var nordsjø arbeider den gang, og etter en stund så merket jeg at alkohol vanene hans ble forandret. han kom i land fra nordsjøen og i stedet for at han kom hjem, så gjekk han på byn og drakk seg fra sans og samling.Han kunne også komme i klameri med folk han traff ute mens han drakk. Dette var ubehagelig for både meg og jenta vår, for når han kom hjem midt på natten så vekket han hele huset og laget kvalm. Etter noen år med dette så begynte han å jobbe fast på land og ifølge av dette så er alkoholen blitt en del av hverdagen. Han drikker så å si hver kveld, det er fra 1 halvliter øl til 3 halvlitere. I helgene så øker alkoholintaket fra 2 halvlitere til ca 10 halvlitere. Han drikker mens barna er våkne, en av guttanane hans har spurt hvorfor han må drikke så mye og da får han beskjed om å passe sine egne ting. Jeg har gitt beskjed om at barna har ubehag av dette. Og jeg har ubehag av det også. Hvis han går tom for øl i kjøleskapet og butikken er stengt så tyr han til sprit. Og ved første anledning så er det til å handle øl. Jeg lurer veldig på om han har et alkoholproblem? Og hvem kan jeg hendvende meg til for å snakke om dette?

Kvinne, 44 år fra Rogaland
Du beskriver på en fin og ærlig måte et dilemma som veldig mange mennesker er i; nemlig at de er pårørende til en menneske som de synes drikker mer enn de liker. Det er store variasjoner mellom mennesker for når alkohol blir et problem og hvem det blir et problem  for. Vi kan selvfølgelig ikke si med sikkerhet at din kjæreste har alkoholproblemer. Slik du beskriver hans måte å drikke på kan det være tegn som tyder på at han har det.
Du skriver ikke noe om din samboers syn på eget drikkemøsnter, men dersom det er slik at han ønsker hjelp er det lege eller NAV som kan henvise til behandling. Hvis han i motsatt fall ikke oppfatter sin drikking som noe problem, og det er du som pårørende som trenger støtte og veiledning, kan du kontakte fastlegen din og/eller veiledningssenteret for pårørende . Du er også hjertlig velkommen til å ringe oss for en anonym prat.