Alkohol og urinprøver

promillesymbolHei Jeg er en dame på 48 år fra Buskerud. Har misbrukt en del alkohol det siste året. Søkte hjelp å la meg inn til avrusing. Det jeg ikke fikk beskjed om var at de kontaktet barnevernet samt at mitt førerkort ble inndrat. Hvorfor i alle dager får man ikke beskjed om dette. hadde jeg visst det hadde jeg aldri lagt meg inn.
klinikken ga beskjed til Fylkeslegen, som igjen ga beskjed til politiet. Jeg vet at jeg aldri har kjørt i alkoholpåvirket tilstand. Jeg opplever dette som svært krenkende og dømmende. Vel, nå er spørsmålet mitt, når jeg skal ta urinprøver hos legen må jeg da ha vært totalavholden lenge. eller er det nok m feks 1 dag, for at det ikke vises. Hvor mange urinprøver skal man ta. Og tilslutt ca hvor lang tid tar det før man får tilbake gyldig førerkort. Mvh. Uheldig Kvinne 48. år Buskerud

Kvinne, 48 år fra Buskerud
Ut i fra det du skriver forstår vi godt at du føler deg krenket. Fordi saken din omhandler mange juridiske forhold er det vanskelig for oss å gi all informasjon du trenger. Hvis du mener at noen har brutt taushetsplikten, bør du absolutt forfølge det. Du kan ta kontakt med Statens helsetilsyn å spørre om deres vurdering, eller du kan snakke med pasientombudet. Til ditt spørsmål om hvor lenge du må være avholden før du leverer urinprøve, vil 24 timer være tilstrekkelig ved normalt inntak. For å beregne hvor raskt alkohol forbrenner, kan du bruke denne promillekalkulatoren og regne det ut her. Til ditt spørsmål om når du vil få tilbake førerkortet ditt anbefaler vi deg å ta kontakt med politiet. På denne linken fra Paragrafen.no, kan du finne noen generelle regler om førerkortbeslag. Lykke til.