Ventetid på avrusning?

Jeg har lenge vurdert om jeg burde legges inn for avrusning av legemidler utskrevet av lege. Jeg har utviklet et stort problem som følge av daglig bruk av piller. Nå har jeg ingen som helst anelse om hva som egentlig kommer av hva, og om mine daglige smerter, angstproblemer, eksem, elveblest, søvnproblemer og manier egentlig kommer av «naturlige årsaker» eller av en «smule» overdreven pillebruk. Jeg har nå 5 forskjellige piller med trekantsymbol som jeg tar mer eller mindre fortløpende i løpet av en dag for diverse lidelser. Jeg føler meg som et pilleavhengig vrak, og har store huller i hukommelsen fra dag til dag. Husker ikke hva jeg gjorde i går, forrige uke, eller bare for noen få minutter siden, og det blir stadig verre. Jeg gjør fryktelig dumme ting i rusen gitt av diverse sovemedisiner. F.eks sende jobbsøknader fulle av skrivefeil, ringe halve telefonlista mi og legge ut om forskjellige problemer og erobringer uten å huske noenting av samtalene dagen etter. Føler det er på tide med en ordentlig avrusning, men jeg er redd for at jeg både glemmer å «møte», og dropper hele greia om ventetiden er for lang. Jeg har ikke delt denne bekymringen med min lege av frykt for å bli fullstendig avskåret. Stort paradoks, men er et meget alvorlig problem, som jeg virkelig ønsker å gjøre noe med. Så… til hovedspørsmålet: Hvor lang ventetid er det på avrusning og hvem skal jeg kontakte? (untatt legen)

Mann, 30 år fra Oslo
Det er ingen lett situasjon for deg, både når det gjelder de problemene du sliter med, og bivirkningene av medikamentene. Mye av de bivirkningene du beskriver er temmelig vanlige ved bruk av store mengder medikamenter, særlig bruk av benzodiazepiner. Vi ville anbefale deg å alliere deg med noen, fortelle at du trenger avrusning og be dem hjelpe deg å huske det og faktisk gå dit når du får en plass.
For å få avrusning, er det i utgangspunktet slik at du trenger henvisning. Det vanligste er at folk får det gjennom legen sin. Vil du ikke snakke med legen, kan du gå til Nav og snakke med en ruskonsulent om henvisning. Hvis du vil ha informasjon om ventetider, finner du det på frittsykehusvalg.no. Det finnes imidlertid steder hvor du ikke trenger henvisning, i Oslo er det f.eks. P22. Du kan ringe dem direkte og stille spørsmål om inntak og ventetider der. Her finner du informasjon om P22.