Usikker og frustrert.

rustlf-logo 75x67Hei hei =)jeg har et spørsmål ! jeg har en svigermor som jeg er litt usikker på om kanskje kan ha et problem når til kommer til piller. jeg blir mer og mer bevist etter som tiden går jeg har nå hatt denne misstanken i 5år. hun har også 2 barn. jeg tenker mest på han minste på 10. Det jeg legger veldig merke til da, er at hun er en helt annen person om dagen enn om kvelden. det hender hun har kommet ned i leiligheten våres og vært helt «døsig» viste egentlig ikke hva hun gjorde der osv. hun er helt avhengig av pillene sine har de med seg over alt. snakker mye om dop, f.eks, hun sier ikke morfin i hennes øyer er det dop, og skryter av hvor mye hun hadde fått på sykehuset når hun var der for opprasjon. ringer til mannen sin når hun var full av morfin og veit ikke hvorfor hun ringer osv. setter egne diagnoser på sønnen sin. hun er også lystløgner til de grader, du kan ikke stole på noe av det hun sier, lyver henne og du «fersker» henne fortsetter hun bare. de pillene hun har i dosettene sine er spesielt sterke paracet og ibux, blodfortynnende, sovepiller og masse annet, jeg har ikke akkuratt analysert dosettene men. jeg syntes dette er ubehagelig, det var en gang hun kom inn i leiligheten våres helt neddopet, jeg kjente henne ikke igjen, det var en dag hun hadde kommet hjem fra sykehuset. hun snakker også mye om at hun har lagt på psykriatisk da hun var litt yngre sier det var pga spiseforstyrrelser, men jeg har mine tvil, jeg har spiseforstyrrelser selv og veit hva det dreier seg om! og mange av samtalene innebærer store mengder snakk om dop og medisiner. huff er værtfall så utrolig masse at jeg sikkert kan skrive en hel bok snart, jeg veit egentlig ikke helt hvordan jeg skal forholde meg, for jeg blir så utrolig frustrert! hva skal jeg gjøre, er jeg helt gal ? MVH Frustrert jente20

Kvinne, 20 år fra Vestfold
Vi skjønner godt din frustrasjon. Det kan ikke være lett for deg å se på denne oppførselen og medisinbruken til svigermoren din. Vi anbefaler deg å snakke med noen du stoler på om dette, og dele din bekymring. Da kan dere kanskje sammen snakke med svigermoren din og se hva dere kan gjøre. En annen ting du kan gjøre er å snakke med barnevernet om dette. Da er det nok lurt å si fra til svigermoren din på forhånd at det er noe du vurderer å gjøre fordi du er bekymret for hennes barn. Du finner informasjon om barnevern her. Det kan også være til hjelp for deg å ringe til Veiledningsenteret for pårørende på telefon 22993490. De har god erfaring med å snakke med folk i din situasjon, og de kan nok gi deg en del gode tips og råd om hva du bør gjøre og ikke gjøre.