urinprøve

water_liliesnår jeg skal ta urinprøve hos fastlege, skal legen eller noen andre se på at jeg gjør aldri riktig og ikke fusker eller blir det meg selv alene på et rom med en kopp ?

Mann, 16 år fra Sør-Trøndelag
Dette spørsmålet synes vi at du skal stille til de som foretar urinprøven. I mange tilfeller har man en kontroll slik at man er sikker på at rett person leverer urinprøve. For å unngå juks med en urinprøve, vil det som oftest være en sykepleier, eventuelt annet helsepersonell, som observerer at du leverer urinprøven i henhold til reglene, Disse reglene kan for eksempel være: Prøvegiver må identifisere seg, og henge fra seg store ytterplagg, sekk eller veske utenfor toalettet. Så må urinen lates under observasjon.
Det finnes toaletter hvor prøvetakeren kan observeres gjennom enveisglass. Flere speil montert rundt toalettet sikrer at prøvegiveren ikke kan gjøre noe som observatøren ikke ser. Det er fult mulig å teste om urinen kommer fra en kvinne eller en mann der prøven blir analysert, dette gjøres i tilfeller hvor det er en mistanke om at en person ikke leverer sin egen urin i prøveglasset.