Skoleprosjekt om ungdom og hasj

articlesHei, vi har et skoleprosjekt om hasj og trenger litt svar på enkelte spørsmål. – Er det vanlig at man begynner med hasj, altså et lett rusmiddel og deretter i senere tid begynner med tyngre stoffer som f.eks amfetamin? – Vet dere bakgrunnen til at flere ungdommer idag begynner med hasj? -Hva mener dere man skal gjøre for å forebygge hasjmisbruken?

Kvinne, 15 år fra Møre og Romsdal
(Tittelen er tilpasset innholdet i spørsmålet. Admin)
Er det vanlig at man begynner med hasj, altså et lett rusmiddel og deretter i senere tid begynner med tyngre stoffer som f.eks amfetamin?
Det man vet er at bruk av rusmidler tidlig, enten det er alkohol eller hasj, gir en viss økt risiko for å ruse seg mer senere i livet. Men det er ikke dermed sagt at tidlig bruk av rusmidler er årsaken til at man går over til tyngre stoffer. De som begynner med tyngre stoffer ville kanskje gjort det uansett. Dette er vanskelig å vite, og forskerne er ikke helt enige om saken. Men svaret på spørsmålet ditt er nok at ja, det vanligste er at man begynner med et lettere rusmiddel, og så går over til tyngre etterhvert.
Vet dere bakgrunnen til at flere ungdommer idag begynner med hasj?
Vi er ikke helt sikre på om det faktisk er slik at flere ungdommer i dag begynner med hasj. Tallene vi har, tilsier ikke at det er en reel økning i antallet som begynner med hasj. Du finner mer statistikk om dette her.
Hva mener dere man skal gjøre for å forebygge hasjmisbruken?
Det er ganske vanlig å bruke forebyggingsprogrammer på skolene. Disse virker bare sånn delvis, sier forskerne. For at de skal virke, er det en forutsetning at programmene følges nøye og at både lærer og elever passer på å dette sammen. Et eksempel på et slikt program er unge og rus. Du kan lese mer om det her. Vi anbefaler deg å lese mer om forebygging på forebygging.no.
Til slutt vil vi anbefale deg å kikke på våre sider Veiledning til skoleoppgaver. Du finner også mer informasjon om hasj her.
Lykke til med oppgaven!