problem…?

lglassHei.. jeg er en kar på 26 som for to uker siden mistet samboer og jobb med ett par dagers mellomrom.. hun gikk fra meg og var utro, og jobben gav meg sparken på dagen uten gyldig grunn… Nå har jeg det ikke bra, har pratet med legen min og sykemeldt meg på grunn av depresjoner.. Men jeg har også begynt å drikke.. nesten hver dag, og ofte 5-6 pils før jeg legger meg.. jeg gjør det for å føle meg rolig .. jeg blir ikke veldig full, men nå har jeg merket at jeg har fått ett sug etter øl, jeg sliter med å holde meg unna…

Mann, 26 år fra Buskerud
Det er ingen lett situasjon du er kommer opp i. Og det virker som du prøver å få det bedre ved å drikke. Men dette vil nok føre til større problemer i fremtiden, og det blir gjerne en ond sirkel av det. Vi anbefaler deg å diskutere situasjonen videre med din fastlege. Legen kan henvise deg til et passende tiltak, hvor du kan få hjelp til å endre på dine drikkevaner og til å snakke om din situasjon på hjemmefronten. For å komme inn på et tiltak trenger du henvisning fra lege eller en ruskonsulent på Nav. Du kan selv sjekke aktuelle steder på frittsykehusvalg.no. Husk at du har rett til fritt sykehusvalg, altså å velge selv hvor du vil behandles. Det kan være nyttig å ringe deres Pasientrådgivertelefon på 80041004 og få tips og veiledning om dette. Det vil nok være nyttig å komme i gang med noe å gjøre på dagene. Dette er også noe du bør prøve å få til så fort som mulig, og igjen er det Nav du bør kontakte.
Hvis du ønsker en uforpliktende og anonym prat om situasjonen, og få flere tips, anbefaler vi deg å ringe oss på 08588. Vi har åpent alle dager, untatt røde helligdager, mellom 11 og 19.