Misbruk av Tramadol

Jeg er pårørende til en person som tidligere har misbrukt alkohol, og nå har begynt å misbruke Tramadol mot angst. Han tar 100-200 mg pr dag, 3-4 dager pr uke. Tablettene kjøpes via internett fra utenlandsk apotek. Hvor alvorlig er dette misbruket? Hvordan påvirkes han, og hvor kan man henvende seg for å få hjelp angående dette? På forhånd, takk for svar.

Kvinne, 40 år fra Vestfold
Tramadol er et smertestillende legemiddel som brukes til behandling av moderate og sterke smerter. Maksimal daglig dose er 400mg, men det er ikke anbefalt å bruke slike mengder over tid. Tramadol er avhengighetsskapende og kan gi toleranseutvikling. Det er et morfinlignende legemiddel og kan dermed gi virkninger og bivirkninger som minner om Paralgin Forte. Det er ikke kjent for oss at det er vanlig å bruke dette perparatet mot angst. Men et faresignal for avhengighet kan være om man ønsker å ta medisinen av andre grunner enn smerte, for eks for å dempe angst, eller for å «roe ned kroppen». I slike tilfeller kan man se på (mis)bruket som temmelig alvorlig.
Uønskede virkninger som eventuelt kan oppstå
• Ubehag fra magetarmkanalen som uvelhet, kvalme og forstoppelse er ikke uvanlig. Forstoppelse kan motvirkes med milde avføringsmidler som f.eks. laktulose, spør på apoteket. Eventuell kvalme avtar som regel etter en tid. Kvalme kan motvirkes med kvalmestillende midler, diskuter dette med legen din. Videre kan diaré, sure oppstøt og munntørrhet oppleves.
• Svimmelhet, døsighet og tretthet kan oppleves. Det kan påvirke evnen til bilkjøring (redusert reaksjon). Vær også forsiktig med betjening av maskiner.
• Risiko for avhengighet og toleranseutvikling (dvs. at man må øke dosen for å fortsatt få effekt) er absolutt tilstede.
• Leverfunksjonen kan påvirkes negativt, vær derfor forsiktig med andre stoffer som påvirker leveren som f. eks alkohol og store doser paracetamol.
• Kramper er rapportert, spesielt ved høyere doser enn anbefalt maksimal daglig dose (400mg).
For å få hjelp til å slutte med dette, er nok det beste å snakke med fastlegen om det. Legen kan skrive ut andre preparater i en overgangsperiode, eller legen kan henvise personen til behandling. Du finner en oversikt over behandlingssteder og ventetider på frittsykehusvalg.no.