Medikamenter

Har familiemedlemmer som over år har ruset seg på medikamenter de har fått utskrevet av leger, og eller tilogmed lånt ..skaffet seg?? og stjålet… Jeg føler det eneste forholdet jeg har med disse familiemedlemmene som skulle vært mitt næreste nettverk, er når de maser på meg etter medikamenter, noe som jeg til tider har hatt litt av på grunn av egen sykdom. Nå venter eg på en oprasjon, og har fått smertestillende igjen, og maset er i gang…jeg føler dette som en stor belastning, fordi de er så flinke til å sette hverandre og endre medlemer av familien opp mot hverandre, og til tider har jeg følt at når jeg sier NEI, så fryser de meg ut av familien med å sverte meg på de utroligste måter.
Jeg har mange ganger ønsket at alt skulle vært normalt, jeg har jo også barn som har behov for å ha kontakt på et normalt vis med disse jeg snakker om og deres barn igjen…men det har aldri vært et normalt forhold…mine barn kjenner de knapt…og dette på grunn av at jeg sier NEI til å hjelpe de å ruse seg, og ødelegge livet sitt og andres…jeg vet jo at det er rett av meg å si nei…men er så utrolig sårt, å miste all tilhørighet i familien på grunn av dette…det er rett og slett vondt…jeg har så stort ønske om å få være en del av familien…men jeg kan liksom ikke gi meg på mine prinsipper, jeg har ventet i mange år, håpet på at ting skulle bli bedre…men de blir nok aldri det…Den siste tiden har jeg lurt på om jeg rett og slett skal søke om «ny familie» slik at jeg har noen å omgåes med, dvs kanskje en eldre å rådføre meg med…kan ikke gå til mine med sånne vanlige ting man gjerne tar opp med eks en av foreldrene sine …selv om man er halv veis i livet , så har man behov for en som med lengre livserfaring å spørre og dele ting med..samt søsken som man kan ha famileopplevelser sammen med….har dere noen gode råd til meg…? Hilsen …bare en som savne familie …

Kvinne, 40 år fra Nordland
Ut fra det du skriver virker det som at dine familieforhold er vanskelige og vi skjønner godt at det kan slite på deg. Du skriver at du vet det er riktig av deg å si nei når de ber om å få medisinene dine, men at du føler at du da blir frosset ut av fellesskapet. Vi synes at du tenker fornuftig når du sier nei. Det å overlate egne reseptbelagte medisiner til andre kan få flere negative konsekvenser. Du må avstå fra medisiner din lege mener at du trenger, de som får disse medisinene får en mulighet til å oprettholde sitt misbruk, og det er faktisk en ulovlig handling som kan medføre straff for deg. Med dette i bakhodet er det kanskje lurt å tenke litt over hvorfor din egen familie utsetter deg for dette? Er de så avhengige av medikamenter at det blir viktigere enn omtanken for et familiemedlem? I så fall kan det virke som at de trenger bistand fra hjelpeapparatet, noe som ikke er ditt ansvar som pårørende. Slik vi ser det er ditt ansvar å ta vare på deg selv, slik blir du jo også bedre rustet til å kunne være en støtte for dem hvis de virkelig trenger hjelp, og ikke bare en lettvinn måte å skaffe seg medisiner på.
Du skriver også at du har tenkt på å søke etter en «ny familie». Det er kanskje ikke så enkelt å etablere en ny familie, men et nytt nettverk med gode venner som bryr seg og har omtanke for hverandre kan i mange tilfeller være bedre enn en dysfunksjonell familie. Det å være sammen med mennesker som tilfører deg noe positivt kan kanskje gjøre deg sterkere og dermed hjelpe deg med å stå i mot press fra familien.
Vi anbefaler deg å drøfte saken videre med Veiledningssenteret for pårørende i Nord-Norge. Dette er en selvstendig enhet drevet av Norske Kvinner Sanitetsforening avd. Finnmark, og er et tilbud for pårørende til rusmiddelavhengige for hele befolkningen i Nord-Norge. Du finner informasjon om dem her, eller på deres Facebookside. Du kan også kontakte Veiledningssenteret for pårørende til rusmisbrukere sentralt. De har telefon 22 99 34 90.
Lykke til.