Lightergass

rustlf-logo 75x67Eldstemann hjemme har plutselig begynt å gå med en lighter i lommen, av typen man kan fylle på selv. Er det mulig han kan ruse seg på dette? Hvordan blir pupillene etter innhalering av lightergass? Dette er jo en kortvarig rus, så pupillene vil vel være normale etter en halvtime-time? Hvordan blir oppførsel av slik rus?

Kvinne, 37 år fra Rogaland
Sniffing av butan- og propangass (som er de gassene man finner i lightere og også som drivgass i spraybokser) kan gi rus. Gassene kan fortrenge oksygenet i blodet, noe som i verste fall kan føre til bevisstløshet og død. Etter inntak inntrer vanligvis en alkoholliknende rus. Nedsatt konsentrasjon, hevet stemningsleie, svekket hukommelse og innlæring, samt kritikkløshet er typiske symptomer. Misbrukere beskriver oppstemthet, ørhet, manglende hemninger og evt. forvirring i kombinasjon med en beroligende effekt. Etter at en har inntatt en gjennomsnittlig rusgivende dose, vil rusen vanligvis vare fra få minutter til maksimalt en time.
Gassene kan også føre til alvorlige forstyrrelser i hjerterytmen, noe som kan medføre hjertestans. Det har forekommet flere dødsfall i Norge de siste årene. Andre akutte, men mindre alvorlige, problemer kan være kvalme, brekninger, magesmerter og dårlig muskelkoordinasjon. Hallusinasjoner med forvirring og aggressivitet kan også forekomme. Ved lengre tids bruk kan man oppleve symptomer som appetittløshet, vekttap, konsentrasjons- vansker, tretthet og muskelsvakhet.
Kroppslig kan misbruket medføre sår hals, hoste, rennende nese, neseblødninger, blodskutte øyne, sløret blikk, vekttap og lukt av kjemikalier/ dårlig ånde. Det kan i tillegg oppstå sår i og rundt munn og nese. Andre akutte, men mindre alvorlige, problemer kan være kvalme, brekninger, magesmerter og dårlig muskelkoordinasjon. Ved lengre tids bruk kan man oppleve symptomer som appetittløshet, vekttap, konsentrasjons- vansker, tretthet og muskelsvakhet.
Kronisk misbruk av sniffestoffer – hvis dette fortsetter i hyppighet og omfang – kan du få alvorlige organskader. Dette kan sammenliknes med hva som kan sees ved løsemiddelskade. Lever, nyrer og hjerne er spesielt utsatt. Hjerneskader kan vise seg for eksempel ved skjelving, koordinasjonsproblemer, tankeforstyrrelser og redusert hukommelse.
> Les mer om sniffestoffer her
Når dette er sagt, er det naturlig å minne om at det kan være mange motiver til at folk begynner å gå med lighter på seg, selv om man «ikke røyker». En lighter kan være hendig å ha for å bistå andre som røyker, tenne stearinlys eller at man kanskje ønsker å tenne seg selv en røyk en sjelden gang, men gjerne vil holde denne «dårlige» vanen for seg selv.