Kjæresten min og alkohol

vinflaske og -glassMin kjære og jeg har vært sammen i 3 år og vært samboere i 2. Han er noen år eldre enn meg og har aldri lagt skjul på sin fortid preget av rusmiddelbruk og «ufornuftig» levesett mtp økonomi osv. Rusen og økonomien har han tatt tak i og har et oppegående forhold til dette nå, mye takket være meg. Problemet mitt er at han har et unormalt forhold til alkohol. Han jobber 12-timers dager mandag til onsdag og er hjemme torsdag-søndag. Da har han «ferie». Kan finne på å sitte på formiddagen og drikke øl fordi han kjeder seg (sier han i ettertid) og prøver først å gjemme unna tomgodset når jeg kommer hjem fra jobb. Jeg gjennomskuer han jo, og han innrømmer det omsider at han drikker. Tillitten har fått seg en knekk da dette har skjedd x antall ganger, har også tømt en halvflaske midt på dagen og gjemt unna. Her om dagen skulle han hente meg på jobb og jeg ser på han at han har drukket, innrømmer til slutt at han har drukket 2 øl. (Nevner at han har hatt lappen i 1 år etter at han mistet den i 3 år og satt inne for fyllekjøring). Jeg blir helt fortvilet, forbannet, oppgitt..ja, har ikke ord..skuffet, fordi han bryter tillitten gang på gang og greier ikke holde det han lover-nemlig å kutte ut denne kjededrikkingen (eller hva det nå er), og ikke minst kjøre etterpå. Skal også sies at når vi er i sosialt lag og det naturlig nok drikkes, så er det alltid han som blir fullest og så (unnskyld at jeg sier det) ubrukelig at han like gjerne kan gå og legge seg. Det er umulig for meg å ha en koselig kveld med han blandt våre venner lenger. Vi har hatt stygge krangler hjemme om dette og sagt ting til hverandre det nok er greit at ingen andre hører. Jeg er så lei og begynner å lure på om dette noen gang vil bedre seg. Jeg hater ham innimellom for at han ikke tar tak i livet sitt og innser at han har problemer. Må innrømme at slik ting er nå, vil jeg ikke få barn med han av frykt for at batnet vil vokse opp med en alkoholisert far. Den biologiske Faren til kjæresten min var alkoholiker og han stefar (som har vært farsfigur) har også et unormalt forhold til alkohol, så jeg ser at arv og miljø kan ha vært en faktor her. Hva skal jeg gjøre? H? Er ganske fortvilet nå og trenger råd. Hilsen jente26

Kvinne, 26 år fra Hedmark
Den situasjonen du befinner deg i er utrolig vanskelig. Og de dilemmaene du står ovenfor er ting man ikke kan gi klare svar på hvordan man løser. Hvor lenge du skal holde ut og stå ved hans side, og hvor mange sjanser han skal få, finnes det ikke noe fasitsvar på. Dette er noe du og andre i din situasjon er nødt til å finne et svar på selv. Men du kan få hjelp til å drøfte dette, f.eks hvis du ringer til oss eller kontakter Veiledningsenteret for pårørende på telefon 22993490.
Vi tenker at det viktigeste for deg å tenke på er 1) at du kjenner etter på din egne grenser og 2) at han, og dere sammen, går til konkrete tiltak for å finne hjelp til en løsning på problemet. Det er tydelig at hva han sier – han lover å endre seg – ikke er tilstrekkelig. Derfor trenger han hjelp til å få det til. Det kan være den første målsetningen å få noen konkrete planer på bordet for hva han faktisk skal gjøre for å endre seg.
Din kjære kan f.eks. kontakte en ruspoliklinikk (RUPO) og ha samtaler der. For å komme inn på en RUPO trenger han henvisning fra lege eller en ruskonsulent på Nav. Dere kan selv sjekke aktuelle steder på frittsykehusvalg.no. Husk at han har rett til fritt sykehusvalg, altså å velge selv hvor han vil behandles. Det kan være nyttig å ringe deres Pasientrådgivertelefon på 80041004 og få tips og veiledning om dette.
En annen ting som kan hjelpe mange, er å gå på møter i Anonyme Alkoholikere (AA). Der har man et sted man kan gå uten henvisning, og man kan gå så ofte man vil. Dere finner oversikt over møter her.
Det er muligens også nyttig for dere å ha et sted å gå sammen. Dette kan enten være på RUPO som nevnt over, eller dere kan sammen gå til et familiekontor og snakke om utfordringer og løsninger på ev. problemer som dukker opp. Dere finner mye informasjon om dette her på våre sider.
Når det gjelder spørsmålet om arv og miljø, så har vi tidligere skrevet en artikkel om dette. Du finner den her.