Kjæresten min drikker daglig. Orker ikke mer. Hva gjør jeg ?

Jeg har en kjæreste som drikker hver dag. Han går på jobb men kan drikke både før jobb og det første han gjør når han kommer hjem er å ta seg en øl. Når han har fri begynner han å drikke med en gang han står opp og til han sovner på sofaen på kvelden. Vi bor ikke sammen og jeg drikker nesten ikke. Jeg har gjentatte ganger tatt alkoholforbruket opp med ham men det har ikke hjulpet.
Han kan drikke litt mindre en gang eller to og så er det fullt kjør igjen. Jeg har også ett par ganger gjort det slutt eller tatt en pause men har foreløpig ikke klart å forlate ham. Jeg skammer meg veldig over dette og føler meg svak og ettergivende. Jeg er tross alt glad i ham men orker ikke lenger at han bare sitter og drikker og ser på tv når vi er sammen. Jeg har nå satt opp grenser for hva jeg vil finne meg i: Jeg går ikke ut med ham lenger, jeg kjører ikke bil når han drikker i bilen og jeg nekter å være sammen med ham når han har helgefri for da drikker han hele tiden. Jeg føler selv at disse grensene er symptomer på ett unaturlig forhold. En normall mann klarer jo å kjøre bilen sin selv. I ett normalt forhold skal det ikke være nødvendig å si til kjæresten at du kan ikke drikke i bilen. En normal mann drikker ikke nonstop når han har fri. Jeg har utviklet en sterk selvforakt fordi jeg ikke klarer å bryte. Jeg har, som sagt, krevd at han må slutte å drikke men jeg kommer alltid tilbake når han begynner å trygle og be. Jeg har nå igjen mest lyst til å gi ham ett ultimatum: Enten ber han om hjelp til å slutte å drikke eller jeg går fra ham. Men det er jo ikke vits å si dette hvis jeg ikke mener det og hvor henter jeg styrken til å gjenneomføre dette. Fortvilet

Kvinne, 52 år fra Akershus
Det høres ut som om kjæresten din absolutt har et alkoholproblem og det er forståelig at forholdet mellom dere blir vanskelig når dette stadig vekk er kilde til konflikt. Slik du beskriver situasjonen så virker det ikke som om han er motivert til å gjøre noe med situasjonen. Det høres riktig ut å sette opp et ultimatum slik at han får et reelt valg i forhold til dette. Skulle han velge å ikke gjøre noe med situasjonen vil konsekvensen for deg bli å avslutte forholdet.  Å avslutte en slik relasjon handler ofte om en prosess. Det virker som om du er godt i gang med denne prosessen. Du har allerede satt grenser for hva du kan ikke akseptere når du er sammen med han og har også tatt pauser i forholdet. Om du likevel ikke skulle klare å forlate han så ikke mist motet av den grunn. Tid er ofte en viktig faktor i slike prosesser, og det er ikke uvanlig å måtte «gå noen runder» underveis. Du er hjertlig velkommen til å ringe oss hvis dette er noe du trenger å prate om.