HJELP

keyHei. Jeg har i ca to år vært sammen med en mann tre år yngre enn meg.. Han fikk diagnosen ms for ti år siden og har etter det vært ufør. Jeg kan ikke si at han IKKE har ms for det er jo leger som har stillt diagnosen, men jeg tror han møtte veggen, levde for hardt og et liv han ikke ønsket, (barn, jobb, familie). Han er livsnyter, liker spenning og fart . . . sier han. Innerst inne tror jeg han vil ha et vanlig liv men ikke mestrer å få det til. Han har mistet kontakt med barna sine og mange i hans familie vil ikke ha noe med han å gjøre. Han har et stort alkoholforbruk, men vedkjenner seg ikke at det er et problem. Jeg har prøvd alt for å få han til å slutte men han sier at han ikke har noe problem, han liker øl og koser seg. Det har vært sterke episoder flere ganger disse årene, og tidligere år før jeg ble kjent med han også. Jeg vet ikke men tror han har vært på glattcelle 20-30 ganger p g a av trøbbel da han har drukket. Nå sist uke førte jeg opp hva han drakk. På 20dager hadde han to dager uten alkohol. Resten av den tiden drakk han 168 halv litere. Da sendet jeg han hjem til en leilighet vi har et sted sør i landet. Han fikk med seg 8000 kroner. Jeg er glad i han og vil gjerne hjelpe han men jeg føler meg hjelpesløs. Han har nå drukket opp alle pengene, og han blander også med sobril, vival, imovane o l om han får tak i det. Jeg er redd noe skal skje ham og tenker på dette hele tiden. Han vil jeg skal komme å hente ham. Jeg vil så gjerne det men vil ikke ha drikkingen hans. Hvor kan vi få hjelp NÅ? Han er som sagt uføretrygdet og er i gjeldsordning så vi har ikke penger. Finnes det noe behandlingstd hvor han kan bli lagt inn øyeblikkelig og som dekkes av det offentlige? Vær snill og hjelp oss. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er så glad i han så jeg kan ikke bare la være å ikke ta han igjen og igjen….Hjelp oss!!!!

Kvinne, 49 år fra Hedmark
168 halvlitere på 18 dager er et betydelig konsum. Når han også blander med Sobril, Vival og Imovane, gjør det saken enda verre. Det er temmelig tydelig at han trenger hjelp til å endre på dette. For som du sier selv: Han har et stort alkoholforbruk, men vedkjenner seg ikke at det er et problem. Spørsmålet er hvor langt du kan gå i å gjøre jobben for ham. Du har prøvd alt for å få han til å slutte, men han sier at han ikke har noe problem. I slike situasjoner er det ikke stort mer du kan gjøre for ham. Det du kan, er å gjøre noe for deg selv. Det er viktig at du formidler at du er glad i han og vil gjerne hjelpe han, men føler deg hjelpesløs. Og si at hvis han ikke vil ha hjelp, er det ikke noe du kan gjøre for ham.
Vi tenker at det viktigeste for deg å tenke på er 1) at du kjenner etter på dine egne grenser og 2) at han, og dere sammen, går til konkrete tiltak for å finne hjelp til en løsning på problemet. Det kan være den første målsetningen å få noen konkrete planer på bordet for hva han faktisk skal gjøre for å endre seg.
Din kjæreste kan f.eks. kontakte en ruspoliklinikk (RUPO) og ha samtaler der. For å komme inn på en RUPO trenger han henvisning fra lege eller en ruskonsulent på Nav. Dere kan selv sjekke aktuelle steder på frittsykehusvalg.no. Husk at han har rett til fritt sykehusvalg, altså å velge selv hvor han vil behandles. Det kan være nyttig å ringe deres Pasientrådgivertelefon på 80041004 og få tips og veiledning om dette.
En annen ting som kan hjelpe mange, er å gå på møter i Anonyme Alkoholikere (AA). Der har man et sted man kan gå uten henvisning, og man kan gå så ofte man vil. Dere finner oversikt over møter her.
Det er muligens også nyttig for dere å ha et sted å gå sammen. Dette kan enten være på RUPO som nevnt over, eller dere kan sammen gå til et familiekontor og snakke om utfordringer og løsninger på ev. problemer som dukker opp. Dere finner mye informasjon om dette her på våre sider.