Hasj

hei… Jeg har en god venninde som har begynnt å røyke hasj. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre… trenger råd fortest mulig.. ! =/ Gutt, 17

Mann, 17 år fra Sogn og Fjordane
Hva du kan gjøre for din venninne er vanskelig for oss å si, vi kjenner jo hverken deg eller henne. Du skriver ikke noe om hvor mye og ofte hun røyker, eller hvor lenge hun har holdt på med dette. Rent generelt sett tenker vi at det kan være lurt å begynne med å prate med henne, fortelle at du er bekymret og spørre hvorfor hun har begynt å røyke hasj. Hvis hun under samtalen er enig i at dette er et priblem for henne kan du kanskje tilby deg å følge henne til helsestasjonen for ungdom, rådgiver på skolen eller en annen voksen som kan hjelpe? Dersom hun ikke synes at hasj er noe problem for henne er det dessverre lite du kan gjøre for å hjelpe annet enn å varsle noen voksne. Husk at det å si fra om din bekymring ikke er det samme som å sladre, det er tvert i mot en hjelp du gir din venninne.
Når du skal snakke med noen som bruker Cannabis kan det være en fordel å ha litt kunnskap om hvordan det virker på kroppen. Hvis du har lyst til å lese om dette kan du klikke deg inn på hasjguiden eller RUStelefonens nettsider.