ettervirkning

rustlf-logo 75x67Jeg er sammen med en fyr som har brukt narkotika i 8 år, han er ren nå. det jeg lurer på er hvor lang tid det tar før alt dopet er ute av kroppen og ettervirkningene gir seg? han har gått på LSD, heroin, cocain og egentlig vært innom alt. men var vell mest heroin han gjorde de siste årene.

Kvinne, 22 år fra Aust-Agder
Det tar temmelig kort tid før de stoffene du nevner er ute av kroppen. Men dette er rent fysisk, og de aller fleste har ettervirkninger i temmelig lang tid etterpå – selv om stoffene er ute av kroppen. Hvis man har et omfattende rusbruk bak seg, har det ofte skjedd en del endringer i hjernen. Disse endringene bruker tid på å «rette seg opp.» Mange vil slite med russug og ulike reaksjoner i lang tid etterpå. Hvor lang tid det tar, er avhengig av hvor omfattende bruken har vært. Men det er mulig å gjøre noe med dette selv. Hvis man trener – er fysisk aktiv – vil det gå fortere over. Hvis man er påpasselig med hva man spiser, med å sove til faste tider og ellers ha rutiner man følger, kommer kropp og sinn raskere tilbake til normalen. For mange kan det også være en stor fordel å ha noen å snakke med. Din kjæreste kan f.eks. kontakte en ruspoliklinikk (RUPO) og ha samtaler der. Det kan være svært nyttig, også med tanke på å forhindre tilbakefall. For å komme inn på en RUPO trenger han henvisning fra lege eller en ruskonsulent på Nav. Dere kan selv sjekke aktuelle steder på frittsykehusvalg.no. Husk at han har rett til fritt sykehusvalg, altså å velge selv hvor han vil behandles. Det kan være nyttig å ringe deres Pasientrådgivertelefon på 80041004 og få tips og veiledning om dette.
En annen ting som kan hjelpe mange, er å gå på møter i Anonyme Narkomane (NA). Der har man et sted man kan gå uten henvisning, og man kan gå så ofte man vil. Dere finner oversikt over møter her (søk på ditt fylke).
Det er muligens også nyttig for dere å ha et sted å gå sammen. Dette kan enten være på RUPO som nevnt over, eller dere kan sammen gå til et familiekontor og snakke om utfordringer og løsninger på ev. problemer som dukker opp. Dere finner mye informasjon om dette her på våre sider.