veninne som røyker hasj

cannabisHei, jeg i litt over et halvt år, så har min «ex-veninne» røylket hasj. Nå gjør hun det ca. dagli. Hun er i et helt feil miljø, og vi er ikke venner lenger, for hun er ikke lenger den samme jenta jeg kjente. Men vi var bestevenner i over 9, så jeg klarer ikke slippe taket på henne. Jeg har slitet mye med megselv, fordi jeg føler ar hun trenger meg, men hu vill ikke ha noe med meg å gjøre. men er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe henne??

Kvinne, 15 år fra Vestfold
Du kan kanskje fortelle venninna di hva du føler, at du savner henne og at du er der for henne dersom hun trenger deg. Samtidig er det viktig at hun får høre fra deg hva slags holdninger du har til rusmidler. Kan du f.eks. foreslå at dere gjør noe sammen, som ikke innebærer noen form for rus? Noe du vet hun synes er hyggelig? Noen ganger får vi ikke hjulpet, selv om vi så gjerne vil.
Ellers er det jo slik i livet at noen ganger går vi hver vår vei, – vi utvikler oss i forskjellig retning. Vi utvider bekjentskapskretsen, og får nye venner eller mister noen underveis. Kanskje er det slik for dere også? Har du noen voksne du kan snakke med om disse tingene? For deg kan dette være en slags sorg du bærer på, kanskje det derfor ville være lurt å dele dette med noen andre. Du kan også se deg om etter ei ny venninne, eller gjør ting sammen med andre venner du har. Det viktigste du kan gjøre er å ta godt vare på deg selv.