Rettigheter og lover angåanede bruk av amfetamin og sertifikat.

Hei. Burde ikke rustelefonen være en gratistjeneste? Har blitt fratatt sertifikatet etter påstand om ferdsel i trafikken med bil i ruspåvirket tilstand, amfetamin i denne sammenheng. Mine beregninger av tidsrommet mellom sist inntak og pågripelsen er 12 timer. Hva kan jeg risikere av straff og hva er grensen for å miste sertifikatet?
Den fysiske testen bestod jeg 100%. Da vi ble stoppet ble også bilen og passasjerer tatt med til politistasjonen hvor det ble gjort et større funn av hasj blant bagasjen til den ene passasjeren, personen har innrømt at alt tilhørte vedkommede, og jeg som sjofør og den andre passasjeren var intetvitende om hva som befant seg i bilen. Vil dette ha påvirkning i min sak om sertifikatet? Hva burde jeg gjøre og hva er mine rettigheter? Jeg går til ruskonsulent og psykiater for å få kontroll over livet og rusproblematikken, og dette fungerer bra. MVH Rådvill Mann 22 år.

Mann, 22 år fra Nordland
Vi skulle også ønske denne telefontjenesten var gratis, men slik er det dessverre ikke i dag. Fra fasttelefon koster det 59 øre i oppstart og 39 øre per minutt. Fra mobil varier prisen noe, sjekk med din operatør ved å spørre hva det koster å ringe 5-sifret nummer fra ditt abonnement.
Dersom du blir stoppet av politiet og de mistenker at du er ruspåvirket vil du bli bedt om å avlegge blodprøve samt gjennomgå en klinisk undersøkelse foretatt av lege. Denne undersøkelsen utføres ved mistanke om påvirkning som følge av andre rusmidler enn alkohol.  Dersom de finner amfetamin i blodet ditt, vil rettstoksiologisk institutt, ut i fra Amfetamin-konsentrasjonen i blodet, omregne dette til promille og du vil bli straffet i henhold til gjeldende lovgivning, dvs. promille mellom 0,2 – 0,5 medfører bot og promille over 0,5 medfører inndragelse av førerkort, bot og soning i fengsel. Amfetamin kan spores i blodprøven din fra 1 til 2 dager. Du kan lese mer om amfetamin og bilkjøring her.
Så til ditt spørsmål om hasjbeslaget som ble gjort i bilen din. Sannsynligvis vil ikke dette berøre deg hvis du, som du beskriver, kan bevise at dette ikke var ditt, og at du var uvitende om hva som var i denne bagasjen. Hadde du derimot oppbevart dette på en annen måte, som for eksempel under førersetet ditt, ville kanskje saken stilt seg noe annerledes. Når det gjelder spørsmål om sanksjoner du kan få som følge av dette, anbefaler vi deg å ta kontakt med politiet